Transitiemanager sociale teams en welzijn

Gorecht-Oost 157, 9603 AE Hoogezand, Nederland

Sluit morgen
om 16:00
135 16 Groningen

Begindatum:

12 mei 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

18 apr 2025

Opdrachtomschrijving

Aanleiding
De gemeente heeft de afgelopen jaren de toegang tot zorg en welzijn belegd bij Kwartier Zorg en Welzijn (Kwartier). Het college van B&W heeft besloten dat dit uiterlijk met ingang van 2028 gaat stoppen. Er wordt een gemeentelijke stichting ingericht voor de uitvoering van sociale teams en welzijn. Hiervoor start in mei de uitwerking van de business case en parallel hieraan een visie- en cultuurtraject waarin de visie sociale veerkracht concreet invulling krijgt in een integrale werkwijze en bijbehorende werkprocessen. Voor de uitwerking van de business case wordt een transitiemanager gezocht. Deze werkt nauw samen met de projectleider en is lid van het projectteam sociale teams en welzijn. Voor de uitwerking van de business case stuurt de transitiemanager een aantal werkgroepen aan.

Opdrachten

  • De transitiemanager is verantwoordelijk voor het opstellen van een businesscase voor de nieuwe gemeentelijke stichting. De business case bevat een gedetailleerde uitwerking van de besturing (opdrachtgever- en opdrachtgeverschap) en de PIOFAH-onderdelen (Personeel, Informatievoorziening, Financiën, Automatisering/Administratie en Huisvesting) van de gemeentelijke stichting, aansluitend bij oa. HR 21, specifieke mandaatregelingen en de P&C cyclus. Het Sociaal Plan voor medewerkers maakt onderdeel uit van de businesscase;

  • De transitiemanager stelt een transitieplan op met fasering van overgang naar de gemeentelijke stichting;

  • Mogelijk wordt de opdracht uitgebreid met de opdracht tot implementatie.

Scope/Taken

  • Stelt een organisatieschets op (hoofdlijnen) ter bespreking met medewerkers, raad en ondernemingsraden;

  • Stelt een businesscase op en een transitieplan met een fasering voor de implementatie, inclusief Sociaal Plan voor de ondernemingsraden.

Kandidaatomschrijving

  • Aantoonbare ervaring met het opstellen van een business case;

  • Ervaring als projectmanager;

  • Ervaring in het sociaal domein is een pré.

  • Kennis van de bouwstenen financiën, juridische zaken, besturing (opdrachtgever- en opdrachtnemerschap) ten behoeve van de business case;

  • Een goed gevoel voor politiek, bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen;

  • Wekelijkse fysieke aanwezigheid op locatie is noodzakelijk;

  • Sterke mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

Interviewplanning
Interviews worden zo snel mogelijk na sluiting gepland.

Toelichting op rooster
Flexibel in te zetten

Dienstencategorie
Diensten voor plaatsing van personeel en personeelsverschaffing

CPV code
79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Bijlagen

Download bijlage

AIV leveringen en diensten gemeente Midden-Groningen.pdf

Download bijlage

Overeenkomst van opdracht zzp Transitiemanager.pdf

Download bijlage

Overeenkomst van opdracht (met tussenkomst) Transitiemanager.pdf

Eisen

Inkoopvoorwaarden
Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord gaat met de algemene inkoopvoorwaarden levering en diensten van de gemeente Midden-Groningen. Zie de bijlage. Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord gaat.

Overeenkomst van opdracht
Het is een vereiste dat de aanbieder akkoord gaat met de door de gemeente opgestelde overeenkomst van opdracht. Zie de bijlage. Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord gaat.

Aantoonbare ervaring met het opstellen van een business case
Graag arceren in het CV en onderbouwen aan de hand van voorbeelden.

Aantoonbare ervaring als projectmanager
Graag arceren in het CV en onderbouwen aan de hand van voorbeelden.

Kennis van de bouwstenen financiën, juridische zaken, besturing t.b.v. de business case
Graag arceren in het CV en onderbouwen aan de hand van voorbeelden.

Wekelijkse fysieke aanwezigheid op locatie is noodzakelijk
Uit de offerte blijkt duidelijk dat de aanbieder hiermee akkoord gaat.

Contactpersoon
Uit de offerte blijkt duidelijk wie de contactpersoon is voor de opdrachtgever en waarmee contact opgenomen kan worden als de aangeboden kandidaat uitgenodigd wordt voor een verificatiegesprek.

Gevraagde documenten
Aanleveren bij offerte

  • Motivatiebrief

Gunningscriteria

Weging prijsdeel: 15 %

Aantoonbare ervaring met het opstellen van een business case
Hoe beter de ervaring aansluit, hoe hoger de score.

Weging: 25 %

Ervaring in het sociaal domein
Hoe beter de ervaring aansluit, hoe hoger de score.

Weging: 10 %

Een goed gevoel voor politiek, bestuurlijke en ambtelijke verhoudingen
Hoe beter de ervaring aansluit, hoe hoger de score.

Weging: 10 %

Ervaring als projectmanager in de (semi-) publieke sector
Hoe beter de ervaring aansluit, hoe hoger de score.

Weging: 15 %

Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het interview zullen we toetsen op werkervaring en kennis die van belang zijn om de opdracht goed te kunnen uitvoeren.

Weging: 25 %

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur