Beleidsadviseur Openbare Orde & Veiligheid

Hoofdstraat 82, 9244 CR Beetsterzwaag, Nederland

Sluit over 9 dagen
95 16 Friesland

Begindatum:

12 mei 2025

Einddatum:

1 aug 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

22 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Opdracht omschrijving
De regierol van gemeenten op complexe vraagstukken wordt steeds belangrijker. Ook de inzet van de bevoegdheden van de burgemeester hierbij vraagt steeds meer aandacht, afweging en regie. Samen met je collega beleidsadviseur openbare orde en veiligheid ben jij in staat om al deze ontwikkelingen (en meer) te signaleren, analyseren en te verbinden.

De beleidsadviseur OOV houdt zich bezig met zowel fysieke als sociale veiligheid. Je adviseert de burgemeester, het college en de raad ten aanzien van het veiligheidsbeleid en ontwikkelt nieuw beleid dat aansluit bij de behoefte van de samenleving. 

De nadruk bij deze opdracht ligt bij het thema zorg en Veiligheid.

Daarnaast werk je als procesregisseur binnen meervoudige, complexe casuïstiek. Als procesregisseur heb je de regie zowel bij individuen als bij gezinnen, door het regisseren en monitoren van een effectieve en efficiënte aanpak. Je neemt zelfstandig besluiten en zorgt voor het initiëren en optimaliseren van de samenwerking tussen partijen die nodig zijn om complexe casuïstiek beheersbaar te maken of op te lossen. Dit door het verbinden van partners, ketens en processen om te zorgen voor een breed gedragen plan. Belangrijk doel daarbij is het voorkomen van escalatie, beperken van veiligheidsrisico’s en maatschappelijke onrust.

Verantwoordelijkheden
Verantwoordelijkheden OOV:

  • Je adviseert en ondersteunt de burgemeester in zijn specifieke bevoegdheden, maar ook bij calamiteiten, ingrijpende gebeurtenissen en crisissituaties;

  • Je zorgt voor de ontwikkeling, vertaling en monitoring van het integraal veiligheidsbeleid, waarbij je signalen en initiatieven van buiten de organisatie goed kunt vertalen;

  • Je brengt interne en externe partners (o.a. politie, openbaar ministerie, veiligheidsregio, veiligheidshuis en andere gemeenten) samen en regisseert en bevordert deze samenwerking;

  • Je signaleert (on)gevraagd risico’s en knelpunten op het gebied van openbare orde en veiligheid en doet hiervoor verbetervoorstellen;

  • Je speelt een rol bij niet-voorzienbare werkzaamheden in het kader van openbare orde en integrale veiligheid,

  • Je bent in staat projecten te leiden c.q. te participeren in projecten op het gebied van openbare orde en veiligheid en aanpalende beleidsterreinen;

  • We zoeken bij voorkeur iemand met ervaring in het thema zorg en veiligheid. Het exacte takenpakket wordt in samenspraak met je directe collega geregeld en kan rouleren, onderlinge vervangbaarheid is noodzakelijk.

Verantwoordelijkheden Procesregie:

  • Je pakt procesregie op in complexe domein-overstijgende casussen waarin de veiligheid in het geding is of waar de zorg stagneert. Je maakt samen met betrokkenen een probleemanalyse en stelt in gezamenlijkheid een plan van aanpak op. Je bewaakt de voortgang en stuurt het proces doorlopend bij;

  • Je bent in staat partijen tot samenwerking en gedragen besluitvorming aan te zetten en weet om te gaan met belangentegenstellingen en conflicten;

  • Je bent de schakel tussen uitvoering en bestuur/management bij complexe problematiek. Je bent  in staat in te schatten wanneer bestuur en/of management geïnformeerd moet worden en adviseert hen bij te nemen beslissingen;

  • Je brengt gesignaleerde knelpunten in de uitvoeringspraktijk die vragen om beleidsmatige of strategische veranderingen in beeld. Je maakt hierin een vertaalslag naar beleidsadvies;

  • Je werkt nauw samen met de procesregisseur veiligheid/zorg en draagt zorg voor op- en/of afschaling van een casus binnen de methodiek: aanpak voorkoming escalatie;

  • Je bent aanspreekpunt voor en richting het Veiligheidshuis Fryslân in casuïstiek.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 12 mei 2025 tot en met 31 juli 2025 voor 16 uur per week. De inhuuropdracht kan 2 x optioneel worden verlengd met maximaal 6 maanden per keer. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 5 pagina's A4. De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Eisen

U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe.

Door je ruime werkervaring in een complexe samenwerkingsomgeving beschik je over aantoonbaar HBO werk- en denkniveau

Je ervaring als beleidsadviseur binnen het werkveld openbare orde en veiligheid werkt hierbij in je voordeel

Competenties
te toetsen in interviewfase

  • Je bent in staat om bestuurlijk te denken;

  • Je kunt duidelijk communiceren en adviseren zowel in woord als geschrift;

  • Het schrijven van een beleidsadvies gaat je net zo makkelijk af als het houden van een presentatie;

  • Je bent stressbestendig en beschikt over een gezonde dosis zelfvertrouwen;

  • Samenwerken is een tweede natuur voor je.

Gunningscriteria

  1. Je bent in staat om bestuurlijke belangen, opinies en inbreng van anderen samen te brengen
    30 %

  2. Je kunt anderen inspireren, overtuigen en motiveren en regie voeren op de uitvoering
    30 %

  3. Je hebt specifiek ervaring in het thema zorg en veiligheid
    40 %

Aanvullende informatie

  • Indien bij de eisen en/of de gunningcriteria kwaliteit gevraagd wordt naar afgeronde opleidingen, dan dient een kopie diploma en/of certificaat te worden toegevoegd aan de aanvraag. Kunnen Externen dit niet aantonen (op het moment dat hierom wordt gevraagd), dan is definitieve afwijzing het gevolg.

  • Onder een referentie verstaan wij een overzichtelijke omschrijving van minimaal één eerdere opdracht. Hierin moet tot uitdrukking komen wie de opdrachtgever was, de begin- en einddatum van de opdracht en het aantal uren per week. Elke referentie moet de mogelijkheid bieden contact op te nemen met de voormalige opdrachtgever, hetgeen in zijn algemeenheid alleen zal gebeuren als de Externe in aanmerking komt voor een interview.

  • Is van toepassing op alle verkregen informatie gedurende het verblijf bij Gemeente Opsterland. 

  • Een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is een verklaring waaruit blijkt dat gedrag van de Externe in het verleden geen bezwaar vormt voor het vervullen van een specifieke taak of functie in de samenleving.  Voor aanvang van de opdracht dient er een VOG te worden overlegd. Kunnen Externen dit niet aantonen, dan is definitieve afwijzing het gevolg.

  • De leverancier verleend de nodige faciliteiten aan de Externe wanneer dit noodzakelijk is voor het uitoefenen van de opdracht. Te denken valt aan het beschikbaar stellen van een telefoon. Een laptop wordt ter beschikking gesteld door gemeente Opsterland.

Let op!: Zelfstandigen zonder personeel (ZZP'ers) zijn gerechtigd om deel te nemen aan deze aanbestedingsprocedure, mits zij verklaren en aantonen dat de werkzaamheden niet als ZZP'er worden uitgevoerd, maar via tussenkomst van een detacheringsbureau plaatsvinden. Deze bepaling is van toepassing omdat de werkzaamheden worden uitgevoerd onder toezicht en leiding van de gemeente. De ZZP'er dient in zijn bieding:

  • Te vermelden via welk detacheringsbureau de werkzaamheden zullen worden verricht;

  • Een verklaring van het betreffende bureau te overleggen waaruit blijkt dat het bureau bereid is de ZZP'er voor deze opdracht te verlonen;

  • Te verklaren dat het detacheringsbureau akkoord gaat met de algemene inkoopvoorwaarden van de gemeente en dat de inkoopvoorwaarden van het bureau niet van toepassing zullen zijn op de opdracht.

Gunning aan een ZZP'er vindt uitsluitend plaats onder de voorwaarde dat aan de bovengenoemde vereisten wordt voldaan. Als niet aan deze vereisten is voldaan, behoudt de gemeente zich het recht voor de inschrijving ongeldig te verklaren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur