Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Procesadviseur - cluster SO

Wilhelminakade 179, 3072 MC Rotterdam

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als procesadviseur zorg jij ervoor dat nieuwe, herziene en bestaande processen écht gaan werken. Binnen de afdelingen Contractbeheer & Erfpacht (CBE) en Gebiedsexploitatie (GEX) wacht een grote uitdaging: zo'n 75 processen die aangepakt moeten worden. Krijg jij energie van structuur, verbetering en implementatie? Dan ligt bij Stadsontwikkeling een mooie klus op je te wachten!

Jouw functie

Je werkt kort-cyclisch, resultaatgericht en volgens Lean-methodiek. Je begeleidt en faciliteert sessies voor procesanalyses, procesontwerp en besluitvorming. Je borgt dat modellen en werkinstructies conform conventies worden opgesteld en dat de implementatie ook daadwerkelijk leidt tot ander gedrag in de praktijk.

Je werkt kort cyclisch en resultaatgericht aan verbeteringen, kent de methoden daarvoor en je zorgt dat voorgestelde (en vastgestelde) procesidentificaties en -modellen door de proceseigenaar en de procesmedewerkers worden overgenomen. Je begeleidt en faciliteert sessies ten behoeve van procesanalyses en legt dit vast in modellen gericht op het optimaliseren. Je bent hierin succesvol als je bereikt dat het ontwerp binnen de geldende conventies is ontworpen en dat de collega's op de werkvloer en het verantwoordelijke management ook daadwerkelijk het nieuwe of gewijzigde proces omarmen.

Dit ga je doen:

  • Het uniformeren van processen binnen de afdelingen Contractbeheer & Erfpacht en Gebiedsexploitatie;
  • Het verbeteren van kritieke processen binnen de afdelingen Contractbeheer & Erfpacht en Gebiedsexploitatie.
  • Opleiden aan de hand van voor doen, samendoen en zelf doen bij het verbeteren en borgen van processen en werkinstructies.

Eisen

  • Je beschikt over een afgeronde Hbo-opleiding;
  • Je hebt werkervaring binnen overheidsorganisaties met het modelleren van processen in de volgende systemen:
    • Camunda
    • Blue Dolphin,
    • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met Mavim opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
  • Je beschikt over een BPMN-certificaat en/of werkervaring met BPMN richtlijnen.
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met het zelfstandig uitvoeren van procesverbetertrajecten, zoals analyse, ontwerp en implementatie binnen een overheidsorganisatie, inclusief het faciliteren van procesanalyses, verbeter overleggen en implementatiesessies. Dit blijkt uit een eerdere opdracht op het CV
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring als procesadviseur, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
  • Je beschikt over een afgeronde Lean Green Belt-certificering en je hebt aantoonbare werkervaring met het toepassen van de Lean-methodiek voor procesverbetering binnen meerdere overheidsopdrachten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je hebt werkervaring in een vergelijkbare functie bij een gemeente met minimaal 250.000 inwoners.
  • Je hebt werkervaring met processen in de buitenruimte.
  • Je hebt werkervaring met het gebruik van de GEMMA-architectuur.
  • Je hebt een Prince II certificering.

Competenties

  • Mondeling en schriftelijk communiceren en adviseren
  • Zaken vanuit een breed perspectief beoordelen (helicopterview)
  • Gevoel voor verhoudingen tussen organisaties
  • Zelfstandig en in teamverband kunnen functioneren

Organisatie en team

De afdeling

De afdeling Contractbeheer en Erfpacht levert hét contractueel-juridisch en financieel advies voor de ruimtelijke ontwikkeling van de stad. De afdeling Gebiedsexploitatie is onder andere verantwoordelijk voor het grond(prijs)beleid en levert hét financieel en contractueel-juridisch advies voor de ruimtelijke (her)ontwikkeling van de stad en zijn daarmee de experts in het grondbeleidsinstrumentarium. Beide afdelingen zijn onderdeel van de directie Gebiedsontwikkeling van het cluster Stadsontwikkeling.

Onze organisatie

Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: Week 52 van 2025 (op bovengenoemde locatie)

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2 x 6 maanden

Hybride: Er wordt zo veel mogelijk op kantoor gewerkt. Thuiswerkdagen in overleg.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Procedure

Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20% prijs
  • 80% kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr