Senior Business Analist - cluster W&I

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 4 dagen
116 36 Zuid-Holland

Begindatum:

15 mei 2025

Einddatum:

1 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

24 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Behoud van eigenwaarde. Daar zijn wij van.
Wij van Werk en inkomen werken aan de rauwe randen van de stad. Daar waar stadsgenoten niet het vermogen bezitten om een zeker bestaan op te bouwen. Wij bieden de schouder die nodig is als je in een uitkeringssituatie terecht komt. Wij zijn ook de mensen die zich onbaatzuchtig inspannen om iemand vooruit te helpen richting een baan en vast inkomen.

Waar wij van zijn
We zetten ons in voor mensen voor wie voorspoed niet vanzelfsprekend is. Rotterdammers die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en een inkomen te vinden. Stadsgenoten die keihard knokken om hun eigenwaarde te behouden, en daar vallen ook mensen onder die bijvoorbeeld de taal nog niet machtig zijn omdat ze hun thuisland moesten ontvluchten door een oorlog. Iemand die door een bedrijfsongeval niet meer volledig inzetbaar is. Ondernemers die in de problemen dreigen te komen of jongeren die moeilijk aan de bak komen omdat ze een geestelijke, verstandelijke of lichamelijke beperking hebben. Wij zijn van het echte mensenwerk.

Concreet gaan we over het volgende:

  • zorgen voor bijstandsuitkeringen

  • advies en begeleiding van (startende) ondernemers

  • ondersteuning bij werk

  • helpen werkzoekenden en werkgevers elkaar te vinden

  • samen met partners werken aan de passend werk waarin mensen zich blijven ontwikkelen

  • samen met werkgevers creëren van een geschikte werkplek.

De afdeling
Wij zijn Thomas DUP, het programma binnen de afdeling Sociaal Digitaal dat bezig is met de ontwikkeling van de applicatie voor Duurzame Uitstroom en Participatie. We werken onder architectuur en maken gebruik van low code om de applicatie zo snel mogelijk te ontwikkelen. Dat doen wij op een agile werkwijze, die we steeds verder doorvoeren.

Naast de bouw van Thomas DUP hebben we ook als opdracht om de huidige applicatie, RMW, uit te faseren. Dat betekent dat we data gaan migreren van RMW naar Thomas DUP.

De nieuwe applicatie vraagt om een totaal nieuwe werkwijze voor onze collega’s, de professionals. Voor het eerst zullen ze meer zaakgericht gaan werken en dat zal wennen zijn. Ook omdat de burger kan inzien wat de professional over hem of haar schrijft.

Kortom, welkom bij het programma Thomas DUP, een hectische omgeving met voldoende uitdaging voor jou als spin in het web.

Omschrijving van de opdracht
Binnen het cluster Werk & Inkomen is een programma ingericht voor de digitale dienstverlening ten behoeve van Mens & Arbeidsontwikkeling (het programma Thomas DUP). Binnen dit programma staat de mens centraal en dit programma maakt gebruik van een logisch informatiesysteem ‘Thomas’: een architectuurconcept o.b.v. Common Ground principes dat we realiseren binnen het Mendix platform.

Voor het programma Thomas DUP zijn we op korte termijn op zoek naar een senior business analist. Als senior business analist zorg je dat je de wensen van de business begrijpt, deze vertaalt naar concrete oplossingen en tot in detail uitwerkt in user stories, waarbij je de uitgangspunten die we hanteren binnen ‘Thomas’ als startpunt neemt. In dit proces ondersteun, coach en begeleid je actief twee junior business analisten. Jouw business analyse-ervaring gecombineerd met de kennis van de bedrijfsvoering van de collega analisten, zorgt voor kwaliteitsslagen en versnelling in de oplevering van de oplossingen en user stories.

Samen met de ontwikkelaars en testers realiseer je de bouw. Jouw ervaring met het uitwerken van functionele wensen naar functionele IT-oplossingen leidt ertoe dat er een goed werkende applicatie ter ondersteuning van de dienstverlening voor de Rotterdamse burger wordt gerealiseerd.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden hierbij zijn:

  • Het ophalen van wensen en eisen, analyseren van het proces en het identificeren van mogelijke verbeteringen

  • Het opstellen en aanscherpen van business user cases

  • Het vertalen van de functionele wensen naar goed geformuleerde user stories en vastlegging hiervan

  • Het samen met de (Mendix)developers en testers omzetten van user stories naar toepassing binnen ‘Thomas’

  • Het begeleiden, coachen en ‘trainen-on-the job’ van twee junior business analisten

  • Het meehelpen bij de migratie naar het nieuwe systeem

Een uitdagende opdracht in een innovatieve omgeving, die veel vraagt van het analytisch inzicht, probleemoplossend vermogen, communicatieve vaardigheden, coachend vermogen en zelfstandigheid.

Daarnaast bewaakt hij/zij de kwaliteit van het business analyse proces en borgt de kwaliteit van de deliverables en zorgt voor een goede afstemming tussen business en IT.

Dit alles doet de business analist in samenwerking met de business maar ook met de interne- en/of externe IT-partner(s). Bij deze specifieke inzet zal het zwaartepunt van de werkzaamheden liggen op analyse werkzaamheden voor de doorontwikkeling van functionaliteiten, datamigratie en specificeren van communicatieproducten (brieven).

Kandidaat omschrijving
Jij bent van het borgen van de kwaliteit en bruikbaarheid van ons Thomas DUP projectteam. Jouw toegevoegde waarde zit in het duidelijk krijgen van de wensen, het opsporen van fouten en het vergroten van het kwaliteitsdenken binnen het hele team.

Competenties:
De business analist dient zich bewust te zijn van de organisatie, de omgeving en de doelgroep waar je voor werkt. Adviesvaardigheid, resultaatgerichtheid, klantgerichtheid en goed zijn in samenwerken zijn competenties waar jij over beschikt. Als verbinder weet jij je daarnaast te bewegen in de wereld van de eindgebruiker, maar ook in die van de IT-partners. Goede communicatieve vaardigheden (in woord, schrift en gedrag) zijn in deze daarom erg belangrijk.

Eisen

  1. Je hebt een afgeronde Hbo-opleiding;

  2. Je hebt minimaal 10 jaar werkervaring in de rol van Business analist of Business IT Consultant in de afgelopen 13 jaar;

  3. Je hebt minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met het coachen, ondersteunen en adviseren van collega business analisten;

  4. Je hebt aantoonbare werkervaring met Mendix.

Gunningscriteria

  1.  Je hebt minimaal 2 jaar werkervaring binnen een gemeentelijke instelling met meer dan 150.000 inwoners in de afgelopen 5 jaar;

  2. Je hebt aantoonbare kennis van BIZZdesign;

  3. Je hebt aantoonbare werkervaring met het migreren van verschillende systemen;

  4. Je hebt minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het organiseren van workshops met stakeholders;

  5. Je hebt aantoonbare werkervaring als Business Analist binnen verandertrajecten.

Procedure
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 30 % prijs

  • 70 % kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen
Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.

Aanvullende informatie

  • Werklocatie: Timmerhuis

  • Thuiswerkbeleid: 50 % locatie, in overleg wordt er thuis gewerkt  

Let op!: Geen ZZP. Ook doorleenconstructies niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur