Begindatum:
1 apr 2025Einddatum:
1 dec 2025Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
7 mrt 2025Data analist
Periode: Van 01-04-2025 tot 01-12-2025 (8 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32 tot 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Max 80,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 10
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Onze organisatie bevindt zich in een transitie waarin data-gedreven werken een steeds grotere rol gaat spelen. Om goed te kunnen sturen willen we beter in staat zijn beslissingen te baseren op heldere en betrouwbare data-inzichten.
De afdeling Juridische Zaken is onder andere verantwoordelijk voor het tijdig en juist afhandelen van bezwaar- en beroepschriften, behandelen van verzoeken op grond van de Wet open overheid, schademeldingen en juridische adviesvraagstukken. Hierbij maakt de afdeling gebruik van een zaaksysteem. Om goed te kunnen sturen zijn goede rapportages en dashboards voor Juridische Zaken cruciaal.
De afdeling Concern Control speelt een centrale rol in het ondersteunen van de besluitvorming en sturing binnen de gemeentelijke organisatie. Deze afdeling adviseert en controleert organisatieonderdelen op het gebied van financien, risicos en prestaties. Toegang tot actuele en uniforme managementinformatie is daarbij essentieel.
Vanuit een multidisciplinair Informatie- en Procesmanagementteam ondersteunen wij onder andere de bovengenoemde afdelingen in het versterken van het data-gedreven werken door de ontwikkeling van goede rapportages en dashboards. Om die rapportages en dashboards verder te verbeteren, zoeken we een Data Analist helpt inzicht te brengen in onze data en de vertaalslag kan maken naar bruikbare informatie voor de stakeholders.
Opdrachtomschrijving
De Data Analist zal verantwoordelijk zijn voor het analyseren, ontwerpen en bouwen van dashboards en datasets in Tableau. De focus ligt op het optimaliseren van prestaties, valideren van de output met stakeholders en het waarborgen van een correcte en gedocumenteerde dataweergave. Daarnaast wordt verwacht dat de analist bijdraagt aan de verbetering van de data-architectuur door middel van vooranalyses en wijzigingsverzoeken richting het datawarehouse-team.
Je taken zijn:
Onderzoeken behoeften stakeholders.
Analyseren van databronnen en bestaande dashboard en rapportages.
Doen van wijzigingsverzoeken bij het datawarehouse team (IT).
Opbouwen van datasets.
Koppelen van data uit verschillende bronnen.
Ontwikkelen van dashboards.
Testen en valideren van dashboards samen met stakeholders.
Documenteren van de dashboards en processen.
Onderhouden van contact met stakeholders.
Resultaat van de opdracht
De opdracht is succesvol afgerond als:
De afdeling Juridische Zaken beschikt over goede, actuele en toegankelijke dashboards en rapportages in Tableau met data uit het Zaaksysteem.
De afdeling Concern Control beschikt over een goede, actuele en toegankelijke dashboards met data uit SAP.
Er een concrete bijdrage geleverd is aan verdere professionalisering van data gedreven werken binnen het bedrijfsvoeringsdomein van gemeente Utrecht.
Jij hebt/bent:
Minimaal een afgeronde hbo-opleiding.
Bij voorkeur een opleiding op het gebied van data.
Ervaring in het werken met SQL.
Bij voorkeur ervaring met BI-tools (Tableau, Cognos, Power BI) ten behoeve van het bouwen van dashboards en rapportages.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
Leergierig.
Zelfstandig, proactief, initiatief nemen.
Communicatief vaardig.
Kunnen omgaan met verschillende belangen en stakeholders.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 19, 20 en 21 maart 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Hybride werken is bespreekbaar. De vaste standplaats is het Stadskantoor van gemeente Utrecht.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.