Interim Hoofd Directiezaken

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 3 dagen
150 25-36 Utrecht

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

25-36

Publicatiedatum:

8 mrt 2025

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

De stad groeit en klantvragen worden complexer, dat brengt mooie uitdagingen met zich mee. Daarom zoeken we een ervaren manager die organisatieontwikkelingen voortzet en versterkt. Klaar om impact te maken?

De opdracht is binnen het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Het dagelijkse werk van Stadsbedrijven is het visitekaartje van de gemeente Utrecht. Of het nu gaat om het inzamelen van afval, het beheren van sportlocaties, de bereikbaarheid van en in de stad en het onderhouden van bomen, grachten of riolen. Iedereen ziet ons werk!

Jouw team Directiezaken is onderdeel van de afdeling Bedrijfsvoering binnen Stadsbedrijven en bestaat uit ongeveer 23 medewerkers verdeeld over 5 vakgebieden. Deze vakgebieden zijn onder andere verantwoordelijk voor het secretariaat, klachten & meldingen, ondersteuning staven en directie, juridische zaken, en veilig en gezond werken.

Je maakt onderdeel uit van Management Team van Bedrijfsvoering en rapporteert rechtstreeks aan het Afdelingshoofd Bedrijfsvoering.

Omschrijving van de opdracht
Als Interim Hoofd Directiezaken speel je een sleutelrol in de toekomst van het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Je bouwt voort op de ingezette koers en helpt de organisatie proactiever en effectiever te werken. Met een scherp oog voor het geheel meet, analyseer en stuur je bij waar nodig.

Je faciliteert verandering door nieuwe procedures en beleid te implementeren, waarbij je zorgt voor betrokkenheid en draagvlak binnen de organisatie. Heldere communicatie en duidelijke afspraken staan hierbij centraal. Jij motiveert mensen en fungeert als escalatiepunt. Jij focust je op de ontwikkeling van je teamleden. Je biedt training en groeikansen, zodat iedereen klaar is voor de toekomst. Loopt iets niet zoals verwacht? Jij schakelt direct met de juiste mensen.

Ook werk je mee aan complexe strategische dossiers. Voorbeelden van complexe dossiers zijn het nieuwbouw traject van de Tractieweg of de energietransitie. Op hoofdlijnen houd jij je bezig met de strategische en juridisch aspecten van deze dossiers. Daarnaast zorg jij voor de juiste vertaling richting de teams.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is beperkt sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht

  • Vormgeven van een huisvestingsplan.

  • Veilig en gezond werken naar hoger niveau brengen.

  • Jaarplan voor de afdeling directiezaken.

  • Notitie over de inzet juridisch advisering binnen stadsbedrijven.

Eisen

  1. Wo werk- en denkniveau.

  2. Minimaal 8 jaar leidinggevende ervaring binnen een politiek bestuurlijke omgeving.

  3. Minimaal 10 jaar ervaring met interim management binnen een politiek bestuurlijke omgeving.

  4. Minimaal 3 jaar ervaring binnen het domein Openbare Ruimte.

  5. Kennis van of ervaring met (complexe) dossiers is een pre.

  6. Het maximale uurtarief is 150 euro.

Competenties

  • Jij weet hoe je procesverbeteringen doorvoert en ambities omzet in concrete resultaten.

  • Je behoudt het overzicht en verliest het grotere geheel niet uit het oog.

  • Daarnaast ben je in staat om op alle niveaus binnen de organisatie verandering te realiseren.

  • Jouw vakgebieden binnen Directiezaken hebben inhoudelijke lijnen met de andere onderdelen van Stadsbedrijven en het concern als het gaat over de kaders op het vakgebied.

  • Als hoofd Directiezaken overzie je dat dit goed loopt en escaleer je indien nodig.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.

Aanvullende informatie

  • Gesprekken zijn gepland op 18 en 19 maart 2025. Er wordt contact met je opgenomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

  • Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur