Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Senior Business Controller

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit vandaag
om 16:00
120 36 Utrecht

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

7 mrt 2025

Senior Business Controller
Periode: 1 april 2025 tot 1 juli 2025 (3 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Max. 120,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 13

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig! Voor de senior business controller Bedrijfsvoering is een belangrijke taak weggelegd om de organisatie in control te houden om de gemeentelijke ambities en doelstellingen te realiseren. Het team Business Control adviseert de directeuren, de (concern)managers en afdelingshoofden van Bedrijfsvoering.

In de rol van senior business controller draag jij, samen met het team, zorg voor een goede uitoefening van de tweede lijns control-functie. De senior controller richt zich op het brede terrein van sturen, beheersen en verantwoorden.

Opdrachtomschrijving:
Jouw taken daarbij zijn onder meer:

  • Adviseren en beoordelen van resultaten, doelmatigheid en doeltreffendheid. Dit doe jij in het kader van het bereiken van onze strategische doelen en daarvan afgeleide programmadoelstellingen.

  • Bepalen van en adviseren over de impact van externe en interne wet- en regelgeving en overige ontwikkelingen op de interne organisatie, waaronder rechtmatigheidsaspecten.

  • Initieren, adviseren en rapporteren over opzet, bestaan en werking van (informatie)processen.

  • Initieren, beoordelen en doen van verbetervoorstellen met betrekking tot de eerstelijn uitvoering van risicomanagement, te weten het identificeren van risicos, bepalen risicobereidheid en het treffen van beheersmaatregelen.

  • Uitvoeren van de tweedelijnscontrole op de P&C-documenten.

  • Bijdragen aan organisatiebrede verbetertrajecten.

Daarbij adviseer je gevraagd en ongevraagd de directieleden van de bedrijfsvoeringonderdelen en het college van B&W. Je vervult een rol binnen het managementteam van een of meerdere bedrijfsvoeringonderdelen. Ook ben je voor je collega controllers een sparringspartner voor vakinhoudelijke vragen.

Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als de vaste positie is vervuld en waarbij de werkzaamheden zijn overgedragen.

Jij hebt:

  • Minimaal hbo opleiding afgerond in een financiele richting

  • Minimaal 10 jaar werkervaring als (senior) controller

  • Bij voorkeur heb jij deze ervaring opgedaan in bij een gemeentelijke organisatie, bij voorkeur bij een grote gemeente.

Daarnaast herken je je in de volgende competenties/vaardigheden:

  • Als stevige gesprekspartner adviseer jij proactief directeuren en managers over complexe beslissingen. Jij geeft hun gevraagd en ongevraagd advies.

  • Om de gemeenschappelijke doelen te bereiken, draag je zorg voor een op samenwerking gerichte werkklimaat. Daarbinnen los je belangentegenstellingen en conflicten in goede harmonie op.

  • Je beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Je kijkt van nature integraal tegen vraagstukken aan en adviseert dan wel acteert daarnaar.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op 19 of 21 maart in de ochtend. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Hybride werken is mogelijk, waarbij je overwegend op kantoor bent (gemiddeld 80% van de tijd). De vaste standplaats is het Stadskantoor.

Er loopt een vaste werving paralel aan deze externe werving. De uitkomst hiervan kan van invloed zijn op de duur van deze opdracht.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur