Adviseur OR/Bestuursadviseur

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit over 4 dagen
€ 100,00 minimaal 16 uur tot maximaal 36 uur Zuid-Holland

Begindatum:

1 feb 2025

Einddatum:

31 aug 2025

Uren per week:

minimaal 16 uur tot maximaal 36 uur

Publicatiedatum:

10 jan 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om via ons gedetacheerd te worden op deze opdracht of via een ander advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Type inzet
Kijkende naar de inhoud van deze aanvraag en de Wet DBA, leent deze aanvraag zich er niet voor om  door een ZZP'er uitgevoerd te worden.

Voor deze opdracht is een BO screening van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

Let op: Deze uitvraag betreft een tijdelijke vervangingsopdracht vanwege zwangerschapsverlof. De verwachte duur van de opdracht is tot en met 31 augustus 2025.

Opdracht omschrijving

Hoofdtaak 1: Adviseren en ondersteunen van de politiechef in zijn rol als WOR-bestuurder (Wet op de Ondernemingsraden)- (minimaal 16 uur per week).

  1. Adviseren
    Je adviseert de politiechef en de ondernemingsraad over juridische en organisatorische zaken, zoals wettelijke rechten, besluitvormingsprocessen en het interpreteren van wet- en regelgeving. Je zorgt ervoor dat het bestuur en de ondernemingsraad goed geïnformeerd zijn en dat er strategisch en effectief wordt gehandeld binnen de kaders van de wet.

  2. Ondersteunen van vergaderingen
    Je bereidt informele en formele vergaderingen tussen de politiechef en de ondernemingsraad voor. Dit omvat het opstellen van de agenda, het verzamelen van relevante documenten en het leveren van een annotatie aan de politiechef voorafgaand aan het overleg. Tijdens de vergaderingen ondersteun je de politiechef bij de uitvoering van actiepunten en het opvolgen van gemaakte afspraken. Notuleren wordt verzorgd door ambtelijke ondersteuning.

  3. Communicatie en verbinden
    Je zorgt voor de communicatie en afstemming tussen verschillende interne belanghebbenden, waaronder de eenheidsleiding, sectorleiding, teamchefs, HR, control, bedrijfsvoering en de staf. Je faciliteert een open en heldere communicatie tussen alle betrokkenen, zodat de samenwerking optimaal verloopt.

Hoofdtaak 2: Adviseren en ondersteunen in de lokale driehoek (is optie bij uitbreiding van uren tot 36 uur per week)

Wanneer je meer dan 16 uur per week beschikbaar bent, kan je ook ingezet worden voor de advisering en ondersteuning bij de voorbereiding van lokale driehoeksoverleggen. Dit houdt in:

  1. Adviseren van de teamchef
    Je adviseert de teamchef van een lokaal basisteam over veiligheidsvraagstukken, wet- en regelgeving en de integrale benadering van veiligheid en zorg.

  2. Afstemming met het Openbaar Ministerie en de gemeente
    Waar nodig stem je zaken af met het Openbaar Ministerie en de gemeente, in de aanloop naar een driehoeksoverleg, zodat er een goede integrale aanpak wordt ontwikkeld voor veiligheids- en zorgvraagstukken.

Overige werkzaamheden:

Afhankelijk van je beschikbaarheid kun je ook flexibele inzet hebben als bestuursadviseur op politiek-bestuurlijke vraagstukken. Dit biedt variatie in je werk en de mogelijkheid om je kennis en expertise op bredere gebieden in te zetten.

Doelstelling

Als adviseur medezeggenschap zorg je voor de juiste verbinding tussen de politiechef, Ondernemingsraad en de rest van de organisatie. Je draagt hiermee zorg voor een effectieve samenwerking tussen de bestuurder, organisatie en Ondernemingsraad Daar waar spanning ontstaat wegens uiteenlopende belangen, weet jij deze op de juiste wijze te managen. Daarnaast heb je een begeleidende rol richting de komende OR verkiezingen. 

Als adviseur van de lokale driehoek ben je ben je een belangrijke schakel in het proces van samenwerking en besluitvorming tussen de politie, de gemeente en het Openbaar Ministerie. Je hebt oog voor zowel de operationele als strategische belangen en zorgt voor een goede afstemming tussen de verschillende organisaties om de openbare orde en veiligheid lokaal te verbeteren. 

Verantwoordelijkheden

Adviseur OR:

  • Adviseren van Politiechef (WOR bestuurder) en Ondernemingsraad (OR)

  • Ondersteunen bij Besluitvormingsprocessen

  • Toezicht houden op de Wet Onderneming Raden (WOR)

  • Bewaken van de Relatie tussen OR en Management

  • Ondersteuning bij de Jaarplanning en Vergaderingen

Adviseur Lokale driehoek:

  • Advisering en strategische ondersteuning

  • Begeleiden van de lokale driehoek

  • Operationele en tactische adviesrol

  • Monitoring en evaluatie

  • Coördineren van vergaderingen en besluitvorming

Contacten

  • Politiechef

  • Leden eenheidsleiding (Hoofd operatien, Hoofd Bedrijfsvoering)

  • Voorzitter en secretaris ondernemingsraad (dagelijks bestuur)

  • Leden ondernemingsraad

  • Staforganisatie, collega's afdeling Bestuursondersteuning

  • Teamchef

  • Leden lokale driehoek en ambtelijk adviseurs

Opleiding

De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal HBO niveau, bij voorkeur in de richting van Arbeids- en Organisatiepsychologie, HRM, Bestuurskunde, of Rechten. 

Professionele kennis en werkervaring

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in een adviesrol binnen medezeggenschap of soortgelijke functies, bij voorkeur binnen een grotere organisatie.

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het toepassen van kennis over de Wet op de Medezeggenschap (WOR) en andere relevante wet- en regelgeving.

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met veiligheidsbeleid.

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het organiseren van en adviseren in vergaderingen.

Competenties

  • Initiatief

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

  • Netwerkvaardigheden

  • Organisatiesensitiviteit

  • Politiek-Bestuurlijke sensitiviteit

  • Resultaatgericht

  • Samenwerken

  • Systeemdenken

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-02-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-08-2025 voor minimaal 16 uur tot maximaal 36 uur per week. Het contract kan door de Opdrachtgever niet optioneel worden verlengd. Dit zoals wordt aangegeven in het profiel. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

Maximaal: € 100,00

Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Eis 1. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de Externe. Dit in het Nederlands gesteld in PDF-formaat, van maximaal 7 pagina's A4. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template. Maakt u geen gebruik van bijgevoegd template zal uw bieding terzijde worden gelegd.

Eis 2. De door Inschrijver aangeboden kandidaat is gedurende de uitvoering van de gehele Opdracht in loondienst bij Opdrachtnemer/onderaannemer en geen ZZP’er / ondernemer. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. Tevens zijn uitgesloten ondernemers in dienst van een eigen BV of andere rechtsvorm. Deze eis blijft van toepassing gedurende de gehele uitvoering van de opdracht. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet kan voldoen aan deze eis, zal dit leiden tot uitsluiting van de Inschrijver.

Eis 3. De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal HBO niveau. Dit is een eis en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma beschikt, zal dit leiden tot uitsluiting van de aanvraag.

Eis 4. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in een adviesrol binnen medezeggenschap of soortgelijke functies. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 5. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het toepassen van kennis over de Wet op de Medezeggenschap (WOR) en andere relevante wet- en regelgeving. Benoem het nummer van deze eis expliciet in het CV bij de werkzaamheden. Geef een beschrijving in het CV waar deze ervaring uit blijkt, benoem de naam van de opdrachtgever(s) en de perioden (mm-jjjj t/m mm-jjjj).

Eis 6. Vereiste competenties/vaardigheden: Initiatief: Signaleert kansen. Handelt ernaar en durft daarbij risico’s te nemen om uiteindelijk een bepaald herkenbaar voordeel voor de organisatie te behalen. Begint liever uit zichzelf dan passief af te wachten. Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid: Maakt feiten, meningen en ideeën aan anderen in begrijpelijk Nederlandse taal mondeling en schriftelijk duidelijk. Netwerkvaardigheid: Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking. Organisatiesensitiviteit: Speelt in op interne politiek en is alert op veranderingen binnen de organisatie. Onderkent de invloed en de gevolgen van eigen beslissingen of activiteiten op de andere organisatieonderdelen. Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie. Resultaatgerichtheid: Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten. Samenwerken: Heeft oog voor het groepsbelang en draagt actief bij aan het gemeenschappelijke resultaat. Systeemdenken: Herkent zowel het groter verband als de interne samenhang binnen vraagstukken en is zich bewust van de eigen positie en invloed in dat grotere geheel. Bovenstaande competenties, gevraagde werk -en denkniveau en/of vaardigheden hoeven niet in het CV te worden benoemd/uitgeschreven maar dienen middels concrete voorbeelden duidelijk aangetoond te worden tijdens het verificatiegesprek. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over de gevraagde competenties beschikt, zal dit leiden tot het terzijde leggen van de bieding.

Wensen

Wens 1. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met veiligheidsbeleid. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen (35%)

Wens 2. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het organiseren van -en adviseren in vergaderingen. Motiveer de rol van de kandidaat, geef in de toelichting aan hoeveel maanden ervaring met bovenstaande is opgedaan en geef een inhoudelijke situatieschets waaruit deze werkervaring blijkt. De toelichting is beknopt, to the point en mag daar waar nodig puntsgewijs. Middels deze toelichting zal de mate van bekwaamheid beoordeeld worden d.m.v. een puntenverdeling. Tevens zal een inhoudelijke verificatie van dit criterium in de interviewfase plaatsvinden. Alleen een verwijzing naar het CV of een algemene motivatie is niet voldoende en zal geen punten genereren. Puntenverdeling: 0/5= Onvoldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 1/5= Matig t.a.v. de overige aanbiedingen 2/5= Voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 3/5= Ruim voldoende t.a.v. de overige aanbiedingen 4/5= Goed t.a.v. de overige aanbiedingen 5/5= Uitstekend t.a.v. de overige aanbiedingen (30%)

Wens 3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in een adviesrol binnen medezeggenschap of soortgelijke functies. De werkervaring zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem het nummer van de wens in het CV en benoem in de toelichting de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj] waaruit blijkt dat de kandidaat aan de wens voldoet. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot geen toekenning van punten. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft geen aantoonbare werkervaring in een adviesrol binnen medezeggenschap of soortgelijke functies. 5/5= De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in een adviesrol binnen medezeggenschap of soortgelijke functies. (20%)

Wens 4. De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal HBO niveau, in de richting van Arbeids- en Organisatiepsychologie, HRM, Bestuurskunde, of Rechten. Dit is een wens en moet duidelijk blijken uit het CV van de kandidaat. De kandidaat dient voor het verificatiegesprek het bewijsmiddel te kunnen overleggen. Wanneer blijkt dat de kandidaat niet over het gevraagde diploma/certificaat beschikt, worden geen punten toegekend. Puntenverdeling: 0/5= De kandidaat heeft een erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal HBO niveau, bij voorkeur in de richting van Arbeids- en Organisatiepsychologie, HRM, Bestuurskunde, of Rechten. 5/5= De kandidaat heeft geen erkend, volwaardig en volledig afgerond diploma op minimaal HBO niveau, in de richting van Arbeids- en Organisatiepsychologie, HRM, Bestuurskunde, of Rechten (15%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur