Advocaat Wet open overheid/Wpg/AVG

Doelwater 5, 3011 AH Rotterdam, Nederland

Sluit vandaag
om 16:00
115 36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

15 apr 2025

Type inzet
Wij richten ons met deze aanvraag tot álle potentiële aanbieders/inschrijvers; zowel aanbieders die een kandidaat offreren, als zzp'ers die zichzelf offreren. Bij deze aanvraag gaat het om een werkrelatie op basis van een resultaatgerichte opdrachtdefinitie. De uitvoering vindt plaats vanuit van de vakinhoudelijke professionaliteit, zelfstandigheid, kennis en vaardigheden (expertise) van de kandidaat. Er is geen sprake van inzet op basis een arbeidsverhouding en dient ook niet als zodanig te worden aangemerkt. De opdracht start op het moment dat de kandidaat start en de opdracht stopt op het moment dat het resultaat door de politie goedgekeurd is (decharge). 

Let op: Vanaf 1 november wijzigt het diensteverleningsmodel van het DAS naar de Intermediaire Dienstverleners, het is mogelijk dat deze overeenkomst wordt gemigreerd. Meer informatie volgt.

 Opdracht omschrijving
De Afdeling Bestuursondersteuning van Eenheid Amsterdam zoekt een zeer ervaren en klantgerichte advocaat/jurist Wet open overheid/Wpg/AVG met een actieve houding die zowel zelfstandig zaken inhoudelijk behandelt als het kennis- en ervaringsniveau van de medewerkers op een hoger peil brengt. De kandidaat is specialist en goed op de hoogte van alle ins en outs van de Wet open overheid en de privacywetgeving en weet het dagelijks werk te verbinden met de gestelde prioriteiten.

 De Afdeling Bestuursondersteuning biedt in brede zin primaire ondersteuning aan de eenheid en de eenheidsleiding. De afdeling bestaat uit 52 fte en kent geen officiële onderverdeling in teams. Er zijn wel verschillende werkprocessen te onderscheiden, namelijk: Kabinet en Protocol, Bestuurszaken, Juridische Zaken en de Privacydesk. Deze opdracht valt onder het werkproces Juridische Zaken. 

In deze opdracht ligt de focus op het rechtsgebied Bestuursrecht met het accent op de Wet open overheid (Woo), de Wet politiegegevens (Wpg) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Naast specialistische kennis van het bestuursrecht is ervaring op de bovenstaande rechtsgebieden dan ook een vereiste. De kandidaat behandelt zaken zowel in de primaire fase als in bezwaar en (hoger) beroep. Daarnaast treedt de specialist op als advocaat/gemachtigde van de politie in juridische procedures. Als ervaren advocaat/jurist geeft de kandidaat trainingen aan minder ervaren medewerkers die deze kennis en of expertise nog niet hebben en fungeert de kandidaat als sparringpartner en vraagbaak. De kandidaat adviseert waar nodig de (eenheids)leiding proactief en voert bezwaar- of beroepsprocedures namens de politie en organiseert wat nodig is. 

Doelstelling

  • Ten aanzien van het vijftal zaken zoals in opdrachtomschrijving vermeld: het voeren van bezwaar- en (hoger)beroepsprocedures met betrekking tot de Woo, AVG en Wpg bij de Rechtbank en Raad van State.

  • De advocaat dient Wet open overheid/Wpg/AVG de basiskennis van de wet- en regelgeving aan de nieuwe, onervaren medewerkers van het team te hebben overgebracht en het kennisniveau van de minder ervaren medewerkers op een hoger niveau te hebben gebracht, zodat de medewerkers aan het eind van het jaar voldoende in staat zijn om zaken zelfstandig te kunnen behandelen.

Op te leveren resultaat:

  1. Het procederen bij de Rechtbank en de Raad van State bij (minimaal) een vijftal al lopende samenhangende zaken die voor 31-12-2025 moeten zijn afgerond. Het betreft een aantal specifieke dossiers met betrekking tot verzoeken om openbaarmaking (Woo), inzage- en rectificatieverzoeken (Wpg/AVG) en de daaruit voortvloeiende juridische procedures. De inhoudelijke behandeling van deze complexe dossiers en de tijdsdruk rond de procedures, vereist de gespecialiseerde kennis en ervaring van een zeer ervaren advocaat/jurist.

  2. 2. Het voor 31-12-2025 geven van een viertal trainingen bij Juridische Zaken op het gebied van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), Woo, AVG en Wpg.Op dit moment ontbreekt deze kennis en expertise bij de nieuwe, onervaren collega's in het team. 

Verantwoordelijkheden

  • Het onderhouden van contact met beleidsafdelingen, interne en externe partners en/of bestuurders.

  • Het adviseren over de juiste opvolging c.q. het plannen van de werkzaamheden binnen de procedures.

  • Het screenen van informatie op de aanwezigheid van uitzonderingsgronden.

  • Het adviseren over de uitvoering van desbetreffende wet- en regelgeving.

  • Het opstellen, beoordelen en adviseren over besluiten.

  • Het opstellen van processtukken, waaronder verweerschriften en pleitnota's.

 Contacten

  • Het Sectorhoofd.

  • De Teamchef.

  • De coördinator en juristen Juridische Zaken.

  • De interne medewerkers van verschillende afdelingen.

  • Andere advocaten.

  • Medewerkers van de griffie van de rechtbanken of de Raad van State.

CV-eisen
Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. U voegt een cv van maximaal 7 pagina's A4 toe. U dient gebruik te maken van het bijgevoegde template en alle gevraagde onderdelen in te vullen. Het CV is in het Nederlands opgesteld op basis van ons CV template en in PDF-formaat i.p.v. Word. 

Eisen

  1. De kandidaat heeft een erkend, volledig, volwaardig en afgerond WO-diploma op het gebied van Nederlands recht.

  2. De kandidaat is geregistreerd als advocaat bij de Nederlandse Orde van Advocaten.

  3. De kandidaat heeft in de afgelopen 15 jaar minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met bestuursrecht in een soortgelijke functie.

  4. De kandidaat heeft in de afgelopen 15 jaar minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in het behandelen van bezwaar- en (hoger) beroepsprocedures in een soortgelijke functie.

  5. De kandidaat heeft in de afgelopen 12 jaar minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met Wob/Woo in een soortgelijke functie.

  6. De kandidaat heeft in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met Wpg en AVG in een soortgelijke functie. 

  7. Maximaal: € 115,- Inclusief alle kosten, exclusief BTW.

Wensen

  1. De kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen een overheidsorganisatie met minimaal 10k+ medewerkers in een soortgelijke functie.

  2. De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring binnen het veiligheidsdomein.

  3. De kandidaat heeft aantoonbare aantoonbare werkervaring met de Wet politiegegevens.

  4. De kandidaat heeft kennis van en ervaring met de uitvoerende processen binnen de politieorganisatie.

Competenties

  • Overtuigingskracht:
    Toont gedrag dat er op is gericht om anderen te overtuigen van een bepaald standpunt en instemming te krijgen met bepaalde plannen of ideeën.

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit:
    Anticipeert op en onderkent de relevantie van gebeurtenissen in de politiek-bestuurlijke context die van invloed zijn op de positionering van de politie.

  • Resultaatgerichtheid:
    Maakt een vertaalslag van doelen naar beoogde resultaten en weet deze op een efficiënte en effectieve wijze te realiseren. Toont zich aanspreekbaar op resultaten.

  • Integriteit:
    Geeft invulling aan het werk, op een manier die in overeenstemming is met maatschappelijke waarden en normen, die relevant zijn voor de politie.

  • Netwerkvaardigheid:
    Ontwikkelt en onderhoudt relaties, allianties en coalities buiten de eigen organisatie en benut deze voor het verkrijgen van informatie, steun en medewerking.

  • Mondelinge- en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid:
    Presenteert feiten, meningen en ideeën op een heldere wijze. Maakt hierbij gebruik van relevante communicatiemiddelen.

Beschikbaarheid
De Externe is inzetbaar vanaf 01-07-2025 (of indien mogelijk zoveel eerder als de screening akkoord is) tot en met 31-12-2025 voor 36 uur per week. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van het kandidaten onderzoek. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de Opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Aanvullende informatie

  • Voor deze opdracht is een Betrouwbaarheidsonderzoek (BO) van toepassing. Een positief besluit is een vereiste voor het uitvoeren van deze opdracht.

  • De geheimhoudingsverklaring dient de kandidaat binnen de termijn van 7 kalenderdagen na het ontvangen van de definitieve gunning te overhandigen aan de Inhuurdesk. De geheimhoudingsverklaring kunt u hieronder raadplegen.

  • Een voorwaarde voor definitieve gunning is dat de Externe het positieve screeningsadvies of de Verklaring van Geen Bezwaar overlegt na afronding van screening. De screening neemt maximaal 8 weken tijd in beslag. U dient hier rekening mee te houden. 

    In artikel 10 van de Voorwaarden Offerteprocedure zijn de voorwaarden van de screening van de Externe van de Leverancier die in aanmerking komt voor de gunning van de Inleenopdracht opgenomen. Het screeningsproces kan leiden tot opschuiven van de startdatum van de opdracht. Aan de vermelde startdatum in de aanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

    In geval van een eventueel bezwaar tegen een negatief screeningsresultaat dan wel de weigering van een VOG zal dit de voortgang van de offerteprocedure niet opschorten. De Politie wacht de beslissing op bezwaar niet af. Een negatief screeningsresultaat of een weigering van een VOG zal leiden tot het intrekken van het voornemen tot gunning aan de Leverancier die dit betreft.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur