Begindatum:
17 nov 2025Einddatum:
16 mei 2026Publicatiedatum:
16 sept 2025In Gelderland werken we aan een sterke en toekomstgerichte economie met bedrijven die energieneutraal, digitaal en circulair ondernemen. Eén van onze ambities van de omgevingsvisie is de halvering van primaire grondstoffen in 2030. Dit vraagt om nieuwe circulaire business modellen, ander gebruik van het provinciale instrumentarium en gebruik van de fysieke ruimte.
In de provinciale Uitvoeringsagenda Circulaire Economie 2025-2027 werken we op vijf thema’s waar we als provinciale overheid meerwaarde hebben:
Bedrijven en ketens: stimuleren van circulaire innovaties en opschaling in de sectoren Agrofood, Bouw & Infra, Maakindustrie, en, Afval. Daarbij gaat het om verminderen van het gebruik eindige grondstoffen, vervangen met hernieuwbare bio grondstoffen en hergebruik en reparatie.
Ruimte en VTH: zorgen voor voldoende fysieke en experimenteerruimte voor circulaire bedrijven.
Circulair inkopen en aanbesteden in provinciale infrastructuur en eigen bedrijfsvoering.
Sturen op circulariteit vanuit andere beleidsopgaven, zoals woningbouw, mobiliteit, energie & klimaat, etc.
Kennisuitwisseling tussen gemeenten, regio’s, provincies en Rijk.
Om hier vanuit de provincie een goede uitvoering aan te kunnen geven vragen we deze adviseur te werken aan thema 2: Ruimte en VTH en daarnaast ook een aantal taken uit de andere thema’s op zich te nemen. Hij/zij zorgt dat CE geborgd wordt in ruimtelijke processen en VTH instrumentarium.
Werkzaamheden / Verantwoordelijkheden
De taken en verantwoordelijkheden van de adviseur circulaire economie & ruimte bestaan met name uit:
Ruimte:
Zorgen dat we in kaart hebben wat er momenteel beschikbaar is en wat er nog nodig is aan knooppunten, clusters en ruimte voor toekomstige circulaire bedrijven. Je sluit hierbij aan bij het Rijksonderzoek naar ‘ruimte voor circulaire economie’. Vervolgens zorg je dat dit geborgd wordt in de vernieuwde omgevingsvisie en -verordening, gebiedsprocessen en regionale programma’s voor werklocaties. Je werkt hierin samen met collega’s van afdeling Ruimte, team Werklocaties en regioteams. Je voert een project uit dat 2-3 pilots mogelijk maakt op bedrijventerreinen om meer ruimte te bieden aan circulair grondstofgebruik.
VTH:
Circulariteit inbrengen in het stelsel van omgevingsdiensten en vergunningen. Je werkt samen met collega’s van Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH). Je voert een project uit om goede samenwerking met de Omgevingsdiensten rondom circulairiteit tot stand te brengen. Je organiseert een structuur van onder andere bestuurlijk overleg tussen partijen en verstrekt een opdracht aan ODs om in hun werkorganisatie aan de slag te kunnen gaan. Je bent ook lid van de Interprovinciale werkgroep VTH.
Bedrijventerreinen:
Stimuleren van circulariteit op bedrijventerreinen met de collega’s van team Werklocaties die hiervoor ook subsidiemiddelen beschikbaar hebben.
Op afroep circulariteit vanuit andere programma’s:
Aanjagen en adviseren op meer circulariteit in de beleidsvelden Leefbaarheid, Sport en Recreatie. Denk daarbij aan repair cafés in dorpendeals, afvalreductie in sportevenementen en recreatie. Je bent een sparringpartner en aanspreekpunt.
Gemeenten/regio’s:
Organiseren en begeleiden van een netwerk per regio van wethouders en gedeputeerden op gebied van circulaire economie en ruimte gebruik. Zodat dit ook goed verankerd raakt in de ruimtelijke plannen en gebiedsplannen van gemeenten, regio’s en provincie. Gelderland heeft 7 regio’s.
Optioneel is het opzetten van een leermodule bij de Gelderland Academie voor bestuurders uit Gelderland met een collega.
Eis 1 Beschikbaarheidseis
Kandidaat is inzetbaar vanaf 17 november 2025 tot en met 16 mei 2026 voor 28 uur per week, waarvan minimaal 2 dagen per week werkzaam op het provinciehuis te Arnhem. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 1 maal een periode van 6 maanden.
Afhankelijk van de beschikbaarheid van kandidaat, is een gefaseerde start en/of latere startdatum mogelijk, mits kandidaat uiterlijk 1 december 2025 inzetbaar is voor 28 uur per week.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Eis 2 Overige eis
U voegt een CV van maximaal 5 pagina's A4 toe. Indien het CV (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het CV is in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
Het CV dient louter ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria kwaliteit gegeven toelichting. U dient apart in het CV op alle eisen en gunningscriteria kwaliteit een toelichting (antwoord/beschrijving) te geven waarmee u aantoont dat u, of de door u aangeboden kandidaat, aan de eis of het gunningscriterium kwaliteit voldoet.
Eis 3 Tarieven
Het aangeboden uurtarief ligt tussen minimaal € 110,- per uur en maximaal € 120,- per uur, inclusief alle kosten, exclusief BTW.
Eis 4
Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal een afgeronde HBO opleiding.
Benoem de naam van het opleidingsinstituut, de plaats, de afstudeerrichting en het afstudeerjaar.
Eis 5
Kandidaat beschikt aantoonbaar over minimaal 5 jaar ervaring (opgedaan in de periode 2015- heden) in een functie op het gebied van circulaire economie en planologie en ruimtelijke ordening.
Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting de ervaring waaruit blijkt dat u aan deze eis van minimaal 5 jaar ervaring voldoet.
Eis 6
Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring (opgedaan in de periode 2010 - heden) met het werken bij of voor een overheidsorganisatie.
Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet.
Eis 7
Kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met en kennis van ruimtelijke planning en planologie en vergunningverlening & handhaving.
Benoem en beschrijf concreet (geen abstracte termen) in uw toelichting minimaal 2 opdrachten/projecten waaruit blijkt dat u aan deze eis voldoet. Graag specifiek aandacht voor de 3 genoemde onderwerpen ruimtelijke planning, planologie en vergunningverlening & handhaving.
Wens 1 (50 punten)
Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met de het opzetten en uitvoeren van projecten en programma's om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
Kandidaat kan minimaal 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opzetten en uitvoeren van projecten en programma's om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel (50 punten)
Kandidaat kan 1 opdracht/project beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opzetten en uitvoeren van projecten en programma's om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel (25 punten)
Kandidaat kan geen opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met het opzetten en uitvoeren van projecten en programma's om circulaire economie te versnellen of verbeteren op bedrijventerreinen of in een VTH stelsel (0 punten)
Wens 2 (50 punten)
Kandidaat beschikt aantoonbaar over ervaring met circulaire economie en bedrijvigheid, aan te tonen met praktijkvoorbeelden.
Kandidaat kan minimaal 2 opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met circulaire economie en bedrijvigheid (50 punten)
Kandidaat kan 1 opdracht/project beschrijven waaruit ervaring blijkt met circulaire economie en bedrijvigheid (25 punten)
Kandidaat kan geen opdrachten/projecten beschrijven waaruit ervaring blijkt met circulaire economie en bedrijvigheid (0 punten)
Beoordeling
Provincie Gelderland beoordeelt de cv’s van de kandidaten. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden beoordeeld op de gunningscriteria kwaliteit. De 3 kandidaten die het beste scoren op de gunningscriteria kwaliteit komen in aanmerking voor een interview. Bij gelijke score op de gunningscriteria kwaliteit is het uurtarief doorslaggevend voor de ranking.
Tijdens het interview worden de volgende persoonlijke competenties getoetst:
Aanjager/kartrekker: Je neemt de verantwoordelijkheid voor het project, je stuurt en stuwt het proces en je voelt je verantwoordelijk voor de voortgang. Je houdt van veranderingen en vernieuwingen en bent op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Met je gedrevenheid en enthousiasme ben je een inspiratie voor je omgeving.
Plannen en organiseren: Je bepaalt op effectieve wijze doelen, prioriteiten en benodigde acties. Bovendien geef je tijd en middelen aan om deze doelen te kunnen bereiken.
Verbindend vermogen: Je bent in staat relaties op te bouwen, te onderhouden en diverse partijen bij elkaar te brengen en aan elkaar te verbinden om tot resultaat te komen. Je kunt collega’s en partijen meenemen in een transitie naar meer circulair denken en doen.
Samenwerkingsgerichtheid: Je levert een bijdrage aan een gezamenlijk resultaat en bent in staat om in teamverband daaraan te werken. Je raadpleegt en betrekt anderen, informeert anderen pro-actief en stemt af met anderen. Je bent sociaal en geeft ruimte aan anderen.
Politiek-bestuurlijke sensitiviteit: Je bent je bewust van de behoeftes en belangen in het bestuurlijke krachtenveld én je eigen invloed hierop. Je weet wat er speelt, wat bestuurders drijft en je weet je effectief te manifesteren in complexe krachtenvelden. Je begrijpt de politiek-bestuurlijke belangen en maatschappelijke verhoudingen tussen GS, PS, Omgevingsdiensten, ondernemersvertegenwoordigers, onderwijsinstellingen etc.
Kandidaat wordt per competentie beoordeeld. Indien kandidaat aan de competentie voldoet, krijgt kandidaat de daarvoor genoemde punten.
Bij elke competentie worden de volgende beoordelingsopties aangehouden:
Voldoet (nagenoeg) volledig aan competentie - 10 punten
Voldoet voldoende aan competentie - 5 punten
Voldoet onvoldoende aan competentie - 0 punten
In totaal zijn er vijf (5) competenties. Kandidaat kan op deze vraag daardoor maximaal 50 punten scoren.
Kandidaat dient minimaal een score van 25 punten te behalen op alle competenties. Indien kandidaat minder dan 25 punten behaalt, zal provincie Gelderland kandidaat uitsluiten van gunning van de opdracht.
Gelderland, de mooiste provincie van Nederland! Elke dag werken we in de grootste provincie van Nederland samen met 1500 medewerkers om Gelderland mooi, schoon, welvarend en veilig te houden van en voor ons allemaal. We doen dit met veel inzet, motivatie, kennis en kunde en uiteraard samen met allerlei organisaties en partijen. Samen zoeken we telkens naar nieuwe passende oplossingen voor complexe maatschappelijke opgaven zoals bijvoorbeeld energietransitie, woningbouw, mobiliteit, natuur of milieu. Dit maakt ons werk uitdagend, interessant en zinvol.
Interviewfase
De interviews vinden plaats op woensdag 15 oktober 2025. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 10 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Als kandidaat niet beschikbaar is op de aangegeven datum/data, dient kandidaat dat in het kader van de Nota van Inlichtingen of bij het indienen van zijn offerte expliciet aan te geven. Indien kandidaat conform het hiervoor gestelde heeft aangegeven niet aanwezig te kunnen zijn op de datum/data waarop het interview zal plaatsvinden, zal in onderling overleg bepaald worden, wanneer het interview met deze kandidaat wel zal kunnen plaatsvinden. In ieder geval dient het interview op een zodanige datum plaats te vinden, dat de datum waarop de werkzaamheden moeten starten niet moet worden uitgesteld.
De interviews worden uitgevoerd door minimaal 2 medewerkers van provincie Gelderland. Deze personen beoordelen elke kandidaat op gelijke wijze op basis van de genoemde competenties. De beoordeling van het interview leidt tot de ranking die bepaalt welke leverancier in aanmerking komt voor voorlopige gunning van de opdracht.
Gestanddoeningstermijn
Een door leverancier uitgebrachte offerte blijft tenminste 90 kalenderdagen vanaf de datum waarop deze is ontvangen, ongewijzigd en onverminderd van kracht.
Procedure
De procedure wordt uitgevoerd in twee fasen. In fase 1 worden de offertes beoordeeld op de eisen en de gunningcriteria kwaliteit. Fase 2 is de interviewfase.
Wijze van beoordeling interview en gunningsbeslissing
De score uit de schriftelijke beoordeling maakt geen onderdeel uit van de score die leidt tot het voornemen tot gunning. Iedere bij de interviewfase betrokken leverancier begint weer bij nul en heeft in de interviewfase gelijke kansen. Uitzondering hierop is in het geval meerdere kandidaten in de interviewfase gelijk scoren, dan zal de score op de gunningscriteria kwaliteit doorslaggevend zijn voor de gunningsbeslissing. Indien ook deze score gelijk is, zal de prijs doorslaggevend zijn voor de gunningsbeslissing.
Provincie Gelderland behoudt zich het recht voor om een kandidaat tijdens het interview vragen te stellen over het voldoen aan de eisen en over de antwoorden die leverancier/kandidaat heeft gegeven op de verschillende gunningscriteria kwaliteit. Indien provincie Gelderland van mening is dat kandidaat op basis van de antwoorden op voorgenoemde vragen een vertekend beeld heeft gegeven van zijn/haar ervaring/kwaliteiten en aldus feitelijk niet aan de eisen voldoet, dan wel een zodanige lagere score op de gunningcriteria kwaliteit had moeten krijgen, dat hij/zij niet had mogen worden uitgenodigd voor de interviewfase, zal provincie Gelderland kandidaat uitsluiten van gunning van de opdracht.
Indien provincie Gelderland geen geschikte kandidaat overhoudt na afronding van de interviewfase, behoudt provincie Gelderland zich het recht voor om terug te vallen op de ranking zoals die voortkwam uit de schriftelijke beoordeling om zodoende andere kandidaten uit te nodigen voor de interviewfase. In dat geval heeft provincie Gelderland het recht maar niet de verplichting om een of meerdere andere kandidaten uit te nodigen voor een interview, die na wijziging van de ranking daarvoor in aanmerking zouden komen.
Indien in de opdracht een inhuurbehoefte van meer dan één persoon wordt gevraagd worden de best scorende kandidaten uit de interviewfase geselecteerd.
Tarieven
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11, minimaal uurtarief € 110,- per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW en maximaal uurtarief € 120,- per uur inclusief alle kosten, exclusief BTW inclusief alle kosten, exclusief BTW. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van provincie Gelderland inzake de inlenersbeloning.
Het overeengekomen uurtarief is in euro’s, omvat alle bela stingen (maar exclusief BTW) en betreft de overeengekomen prestatie, alsmede alle overige kosten, zoals die van training of inwerking van personeel, reis- en verblijf- en voorrijkosten, administratiekosten. Eventuele verblijfskosten en de reisduur voor woon-werkverkeer komen niet voor vergoeding in aanmerking.
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
Overige Informatie
Door het indienen van uw offerte gaat leverancier zonder voorbehoud akkoord met de Algemene Inkoopvoorwaarden (AIV) Gelderland 2023 voor leveringen en diensten. De AIV Gelderland 2023 zijn te raadplegen op gelderland.nl/inkoopvoorwaarden.
Provincie Gelderland zal een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Vanuit de externe partij wordt er een VOG link verstrekt na gunning. Indien leverancier personeel ter beschikking stelt, staat leverancier in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Provincie Gelderland faciliteert aan leverancier een provinciale laptop, die eigendom is van de provincie en die ook beheerd wordt door de provincie. Dit om te voldoen aan wettelijke verplichtingen op het gebied van informatieveiligheid. Provincie Gelderland beschikt verder over voldoende kantoorvoorzieningen waar leverancier gebruik van kan maken.
Kandidaat is de afgelopen twee jaar niet in loondienst geweest van provincie Gelderland om een draaideurconstructie te voorkomen.
Bij gunning dient er een UEA formulier te worden ingevuld.
ZZP
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Gelderland. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Provincie Gelderland merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).