Communicatieadviseur Circulaire Samenleving

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
85 16-20 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

15 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Context

In het coalitieprogramma 2023-2027 heeft het provinciebestuur stevige ambities geformuleerd ten aanzien van de Circulaire Samenleving: een samenleving waarin we zuiniger omgaan met grondstoffen. Om die ambities te realiseren werkt het programmateam aan de uitvoering van de Middellange termijnstrategie circulaire samenleving en het bijbehorend uitvoeringsplan. De provincie kiest voor een lerende transitieaanpak en zoekt actief de samenwerking met stakeholders zoals de Alliantie Cirkelregio Utrecht, gemeenten en waterschappen, bedrijven, kennisinstellingen en samenwerkingspartners zoals de Regionale Ontwikkelmaatschappij (ROM) en omgevingsdiensten. Communicatie is daarbij essentieel. Daarom zoeken wij een communicatieadviseur.

Opdracht

Je ondersteunt de programmamanager Circulaire Samenleving met communicatieadvies en –uitvoering. Je kunt de vraag van de opdrachtgever vertalen naar een communicatievraag. Je adviseert over de boodschap, de doelgroepen en inzet van communicatiemiddelen en je voert deze communicatie hands on uit. Je werkt hierin nauw samen met het programmateam circulaire samenleving, de communicatieadviseur van het aanpalende programma De Utrechtse Klimaataanpak en de woordvoerder van de gedeputeerde. Vanuit jouw ervaring heb je een antenne ontwikkeld voor politiek-bestuurlijke aspecten.

Je bent een kei in adviseren en creëren en weet hoe je communicatie planmatig inzet ten dienste van de programmadoelen. Je bent een stevige adviseur, gesprekspartner en een verbinder pur sang.

Je bent praktisch ingesteld en kunt zelfstandig aan het werk met een breed scala aan (online) communicatieactiviteiten. Je draagt zorg voor de uitvoering van de communicatiestrategie.

Naast dat je werkt met je collega adviseurs van het programma, stem je ook regelmatig af met de woordvoerder en lever je een actieve bijdrage aan inwonercommunicatie, zoals we doen binnen het Corporate Format van de provincie.

Je bent verantwoordelijkheid voor onder andere de volgende taken:

  • Coördinatie en uitvoering van alle uit de communicatiestrategie voortkomende interne en externe communicatie, gericht op verschillende stakeholders;

  • Coördineren van het up-to-date maken en houden van de website van het programma;

  • Het maken van een communicatiekalender, adviseren ten aanzien van de juiste middelenmix (online en print), doelgroepen en kernboodschappen;

  • Het actueel houden van de communicatie over het programma Circulaire Samenleving op intranet, internet en social media o.a. door het delen van goede informatie;

  • Het ondersteunen van externe bijeenkomsten, met advies en communicatiemiddelen, zoals conferenties, werkbezoeken en symposia die het programmateam (mede) organiseert of waarbij de provincie Utrecht een inbreng levert vanuit het programmateam;

  • Op basis van informatie van het programmateam en partners maak je artikelen, nieuwsberichten, story’s, filmpjes, social mediaberichten en andere communicatiemiddelen.

Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur met het opzetten, implementeren en uitvoeren van communicatieplannen in projectvorm.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding communicatie (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur met onderwerpen gericht op duurzaamheid en circulariteit. Geef hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een overheidsorganisatie (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring als communicatieadviseur bij een provincie (10 punten);

  • Een maximum uurtarief van €85,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (inclusief fee) (30 punten).

Competenties

  • Empathisch: Je hebt een goed inlevingsvermogen en kunt goed luisteren;

  • Communicatief en netwerkvaardig: Je legt en onderhoudt makkelijk contacten met relevante personen en organisaties;

  • Proactief: je ziet zelf kansen voor communicatie en het leggen van contacten of verbindingen;

  • Flexibel en open: snel kunnen schakelen tussen landelijke, provinciale en lokale schaalniveaus. Je hebt daarbij een antenne voor relevante berichten die buiten het programma zelf liggen en staat open voor oplossingen en ideeen die je zelf wellicht niet had voorzien;

  • Resultaatgericht: Je toont eigenaarschap en steekt je nek uit om zaken voor elkaar te krijgen;

  • Hands-on mentaliteit, een doener en weet een project te vertalen in communicatie uitingen;

  • Aantoonbaar vloeiend Nederlands schrijvend.

Organisatie en team

Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. De overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur