Procesmanager Provinciale Impuls Kaderrichtlijn Water

Archimedeslaan 6, 3584 BA Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 12-20 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

12-20

Publicatiedatum:

15 jan 2025

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

Resultaatopdracht
Op 26 maart 2024 hebben Gedeputeerde Staten van Utrecht de Notitie Handelingsperspectief Kaderrichtlijn Water provincie Utrecht (KRW) vastgesteld. Met het handelingsperspectief is inzichtelijk gemaakt welke verantwoordelijkheid de Provincie heeft ten aanzien van de KRW en welke beleidsvelden dit raakt. Het beslaat alle relevante beleidsterreinen en instrumenten van de Provincie die bijdragen aan de doelen van de KRW. Daarnaast is in het document aangegeven welke acties in gang zijn gezet en welk aanvullend beleid en beschikbare instrumenten mogelijk inzetbaar zijn om te voldoen aan de eisen van de KRW. De notitie uit maart is de eerste versie van het handelingsperspectief welke zich de komende maanden verder zal ontwikkelen in een definitieve aanpak van de provincie Utrecht om te voldoen aan de eisen van de KRW. We noemen de definitieve aanpak ook wel de Provinciale Impuls Kaderrichtlijn Water. In een vrij korte tijd gaan we van opties naar acties.

Het resultaat van deze opdracht is een definitieve versie van de provinciale KRW-impuls voor de Provincie Utrecht én het borgen van de activiteiten in de organisatie, waarbij kandidaat met name de procesrol op zich neemt.. Het document maakt zichtbaar waar we als provincie kunnen intensiveren. De extra impuls zal moeten gaan landen in besluiten en documenten die horen bij het betreffende beleidsveld en worden aangestuurd door het team waar het beleidsveld is ondergebracht. Onderdeel van het resultaat van de opdracht is daarom ook dat de verschillende beleidsteams bewust zijn van deze opdracht.

Het proces voor het opstellen van de KRW-impuls is gaande. We zijn op zoek naar iemand die het proces Provinciebreed kan aansturen. Hij of zij neemt van de inhoudelijke specialisten de zorg voor het proces over. Dat betekent, dat de nadruk ligt op het organiseren van de juiste input en voortgang van de bouwstenen in het team WeB en bij andere teams binnen de provinciale organisatie. Belangrijke taak is het bewaken van de planning en voortgang van het document voor de besluitvorming in Q2 2025. Daarbij hoort ook het borgen van de activiteiten en besluitvorming in de brede organisatie en het ontwerpen en consolideren van de borging voor de langere termijn, de periode na de vaststelling van de KRW-impuls. De communicatie over het project en de participatie van de politiek en van buitenwereld hoort ook tot de werkzaamheden. Dit alles in samenwerking en in overleg met de KRW-specialisten.
De opdracht kent diverse mijlpalen:

  • Op 12 maart is er een informatiesessie voor Provinciale Staten. Het wordt van opdrachtnemer verwacht deze sessie voor te bereiden en te voorzien in ambtelijke en bestuurlijke afstemming;

  • De oplevering van het document (KRW-impuls) is eind april. Hiervoor is een fase van bestuurlijke afstemming voorzien. De KRW-impuls is een interdisciplinair product. Onderwerpen zijn grondwater, oppervlaktewater, landbouw, natuur en VTH;

  • In juni vindt de bespreking met Provinciale Staten plaats. Het wordt van opdrachtnemer verwacht, dat hij of zij zorgt voor een goede voorbereiding van de gedeputeerde, voor adequate beantwoording van (technische) vragen en organiseert dat tijdens de vergadering de gedeputeerde de juiste ondersteuning krijgt.

Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet, maar wel gebruik kan maken van Sharepoint. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met bestuurlijke processen;
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als procesmanager;
3. Aantoonbare kennis van- en werkervaring met de KRW (moet beide aantoonbaar zichtbaar zijn in de werkervaring zelf);
4. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met bestuurlijke processen (50 punten);
6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als procesmanager (50 punten).

Competenties

  • Bekend met de bevoegdheden van Provincies

  • Accuraat en oog voor detail

  • Kan goed samenwerken in complexe projecten

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op een nader te bepalen moment. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur