Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 sept 2025Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
11 mrt 2025Organisatie
Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met bijna 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.
Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.
Opdracht
Binnen het team Juridische Zaken op de afdeling Bestuur- & Managementondersteuning van de gemeente Staphorst zijn wij zo snel mogelijk op zoek naar een juridisch adviseur. Het betreft een periode van 4 maanden met de mogelijkheid tot verlenging.
Als juridisch adviseur maak je deel uit van ons enthousiaste team bestaande uit vijf personen. Het team bestaat uit drie adviseurs en twee juridisch medewerkers. In het team creëren we een levendige sfeer waarin we met elkaar sparren en gezamenlijk op zoek gaan naar oplossingen voor uiteenlopende juridische vraagstukken.
Jouw takenpakket zal er als volgt uit zien:
Adviseren van het bestuur, het managementteam en collega’s over juridische vraagstukken op privaat- en publiekrechtelijk gebied. Je hebt hierbij een heldere prioritering en strategie
Signaleren en analyseren van in- en externe ontwikkelingen binnen het vakgebied en vertalen naar beleidsvoorstellen of -wijzigingen
Je hebt kijk op interne, lokale én regionale samenwerking en bent goed in staat ook over de grenzen van je eigen vakgebied heen advies uit te brengen (integrale advisering)
Toetsen, opstellen of actualiseren van verordeningen, beleid, mandaten of overeenkomsten
Je wordt secretaris van de bezwaarschriftencommissie
In afstemming met de collega’s draag je bij aan de afhandeling van verzoeken in het kader van de Wet open overheid (Woo), bezwaren en klachten. Ook de afhandeling van bezwaar- en beroepschriften of ondersteuning hierbij van andere afdelingen hierbij behoort tot de werkzaamheden
Je hebt ervaring de bezwaarschriftencommissie te ondersteunen in de rol van secretaris. Dit houdt in het voorbespreken en zorgdragen van verslaglegging van de hoorzittingen en advisering van de commissie. (De rol van ambtelijk secretaris is belegd binnen het team)
Je kunt jezelf zowel schriftelijk als mondeling overtuigend verwoorden
Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke (on)mogelijkheden
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in een juridische richting;
Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in een juridische functie bij een gemeente;
Selectiecriteria / wensen (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare kennis van en werkervaring met bestuursrecht (20 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur bij een gemeente (30 punten);
Aantoonbare werkervaring als secretaris van de commissie bezwaarschriften (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met beroep- en bezwaarschriften (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met de Woo (20 punten)
Competenties
Je hebt kijk op interne, lokale én regionale samenwerking en bent goed in staat ook over de grenzen van je eigen vakgebied heen advies uit te brengen (integrale advisering);
Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en politieke (on)mogelijkheden;
Je bent integer;
Je kunt jezelf zowel schriftelijk als mondeling overtuigend verwoorden;
Je kunt goed samenwerken en bent klantgericht. Je bent intern een verbindende schakel met je collega juristen. Je pakt samen met het team de werkzaamheden op zoals juridische vraagstukken, bezwaarschriften, beroepszaken, mediation en Woo verzoeken;
Je bent vakkundig en kunt de vraagstukken goed analyseren;
Je hebt een heldere prioritering en strategie. Je geeft rolvast advies aan de ambtelijke en bestuurlijke organisatie.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma-di-wo-do-vr
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 27 maart 2025 vanaf 09.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 maart 2025 bericht en een link voor een assessment. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De opdrachtgever zal een assessment laten uitvoeren door de professional(s) die worden uitgenodigd voor een gesprek. De link voor het assessment zal apart verstuurd worden in een bevestigingsmail vanuit de externe partij.
Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Staphorst mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Staphorst. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".