Adviseur Omgeving

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 3 dagen
120 28-36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

28-36

Publicatiedatum:

6 jan 2025

Omschrijving van de opdracht
De huidige rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s) van Blaricum en Huizen naderen het einde van hun technische levensduur. Dit biedt een unieke kans om te innoveren. Uit onderzoek blijkt dat samenvoeging van beide RWZI’s tot één nieuwe installatie niet alleen efficiënter en duurzamer is, maar ook aansluit bij onze ambitie om de modernste technieken in te zetten voor afvalwaterzuivering, grondstoffenterugwinning en energie-efficiëntie. Uit locatieonderzoek blijkt dat realisatie op de huidige locatie van Huizen de voorkeur geniet. Naast de nieuwe RWZI is ook de aanleg van een persleiding nodig tussen beide locaties. De omgeving speelt een cruciale rol in dit proces. Daarom zoeken wij een ervaren adviseur omgevingsmanager die samen met de omgevingsmanager de schakel vormt tussen techniek, stakeholders en omgeving.

Als adviseur werk je samen met de omgevingsmanager aan de samenwerking en afstemming met alle betrokken partijen, van bewoners en gemeenten tot samenwerkingspartners. In het omgevingsteam zorgen jullie er samen voor dat belangen in kaart worden gebracht en dat de juiste voorwaarden worden gecreëerd voor een succesvol projectverloop. Jullie staan voor een transparante en proactieve aanpak. Jullie zijn samenwerkingsgericht en maken met elkaar afspraken over de concrete taakverdeling. Concreet ga je aan de slag met: - Het bijdragen aan het opstellen en uitvoeren van een omgevingsmanagementplan. - Het bijdragen aan het inventariseren en behartigen van belangen van stakeholders, zoals omwonenden, bedrijven, natuurorganisaties en overheden. - Het bijdragen aan het organiseren van participatietrajecten en informatiebijeenkomsten. - Het bijdragen aan het signaleren en managen van risico’s en kansen in de samenwerking met de omgeving. - Het bijdragen aan het afstemmen met technische projectteams en het integreren van omgevingsaspecten in het projectontwerp en de uitvoering. - Het bijdragen aan het bewaken van vergunningstrajecten en andere formele procedures in samenspraak met juridisch adviseurs.

Team
Jij komt te werken binnen de afdeling projecten, team omgevingsmanagement. Binnen dit team zijn circa 12 omgevingsmanagers en een aantal adviseurs omgeving. De projecten worden uitgevoerd conform de IPM systematiek.

Eisen

  • In bezit van een relevant HBO / WO diploma

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als omgevingsmanager bij (afval) water gerelateerde integrale en multidisciplinaire projecten

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift

  • De kandidaat dient te beschikken over de volgende competenties:

    • creatief: Met originele oplossingen komen voor problemen.

    • Samenwerking: heeft voorbeeldfunctie, is faciliterend (dienend),geeft verantwoordelijkheid, kan eigen inbreng een idee geven maar je waardeert ook dat andere dat doen, zoekt contact en weet wat er speelt, kan goed luisteren en heeft vermogen tot zelfkritiek.

    • onderhandelen: In staat zijn verschillen in standpunt of inzicht naar elkaar toe te brengen. Behendig in het verkrijgen van concessies, het oplossen van conflicten en het creëren van win-win situaties.

    • overtuigingskracht: mensen kunnen overtuigen, draagvlak creëren. De Projectmanager verwoordt argumenten op een aansprekende manier, krijgt draagvlak voor zijn producten en kan anderen standpunten laten veranderen.

    • didactisch competent: het vermogen een krachtige leeromgeving medewerkers te verwezenlijken

    • duidelijk communiceren: Ideeën en informatie in heldere en correcte taal schriftelijk en/of mondeling uitdrukken, zodat de essentie bij anderen overkomt.

    • resultaatgericht: Handelingen richten op het daadwerkelijk realiseren van de beoogde resultaten. Heeft helder beeld van wederzijdse verwachtingen en doelstellingen en vertaald deze naar duidelijke concrete acties.

    • analytisch vermogen: onderscheid maken tussen hoofden bijzaken, voor de hand liggende verbanden zien. Legt verbanden tussen gegevens, onderscheidt geconstateerde feiten, mogelijke oorzaken en mogelijke gevolgen, zoekt de factoren die een rol spelen en zet deze op een rij.

    • sensitiviteit (bestuurlijk en organisatie): doorzien van complexe situaties op bestuurlijk en organisatorisch vlak. De omgevingsmanager doorziet het effect van zijn producten op het bestuurlijke krachtenveld en stemt zijn adviezen hierop af.

      Deze competenties worden getoetst en beoordeeld in het interview. De score van het interview wordt meegewogen in de beoordeling,

Wensen

  • Meer dan 5 jaar gewerkt in of namens (mag ook als inhuurkracht) een ambtelijke, politiek gedreven organisatie zoals een drinkwaterorganisatie, waterschap, een gemeente, de rijksoverheid of een provinciale overheid (30 punten)

  • Aantoonbare ervaring met het werken aan multidisciplinaire en omvangrijke projecten als omgevingsmanager (50 punten) o 0 tot 1 jaar o 1 t/m 2 jaar o 3 tot 5 jaar o 5 + jaar

  • Meer dan 3 jaar ervaring met het werken in IPM-teams (20 punten)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur