VNGR Juridisch adviseur Participatiewet

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
105 24 Zuid-Holland

Begindatum:

1 mrt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

6 feb 2025

Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Over VNG Naleving
VNG Naleving is een team binnen VNG Realisatie. Zij ondersteunt gemeenten bij het versterken van de preventie-, toezichts- en handhavingspraktijk in het sociaal domein. Dit doet zij door kennis te ontsluiten en beschikbaar te stellen voor gemeenten via een kennisbank, website, fora, trainingen, webinars, workshops, (regio)bijeenkomsten en advisering. Naleving onderzoekt, signaleert en vertaalt trends en ontwikkelingen, voert innovatieprojecten uit en haalt goede praktijkvoorbeelden onder gemeenten en ketenpartners op. Waar knelpunten of toepassingsvraagstukken worden herkend worden deze vertaald in oplossingsrichtingen en- in afstemming met de VNG-beleidscollega’sbespreekbaar gemaakt bij de systeemverantwoordelijke. Naleving wordt gevormd door ruim 50 professionals met een grote diversiteit aan achtergronden en expertises. Aan deze diversiteit wordt veel waarde gehecht. Onze professionals werken in functies als die van projectmanager, (beleids- en strategisch) adviseur, secretaris, data-expert, juridisch adviseur, etc. Zij delen energie, betrokkenheid en passie voor hun vak en de goede onderlinge sfeer heeft een herkenbare positieve uitstraling op de omgeving. Naleving werkt on/office, waarbij medewerkers worden gefaciliteerd om vanuit huis, onderweg, en soms op kantoor te kunnen werken.

Omschrijving van de opdracht
Het team Multidisciplinaire Samenwerking Naleving (MSN) richt zich op het verbeteren van de handhaving en naleving van de regels rond sociale zekerheid. We werken samen met gemeenten, landelijke ketenpartners en handhavingsinstanties om misbruik en oneigenlijk gebruik tegen te gaan. Dit vereist een geïntegreerde aanpak waarbij handhaving, preventie en samenwerking centraal staan. De regioadviseurs gaan dagelijks op pad om gemeenten te adviseren over preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein.

Het team Werk & Inkomen (W&I) richt zich op de naleving van de Participatiewet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Participatiewet. Deze gemeenten zijn hiermee onder meer verantwoordelijk voor het toezicht op en naleving van verplichtingen door inwoners die een beroep doen op verstrekking van allerlei voorzieningen binnen de Participatiewet.

Het team MSN bestaat uit 14 personen en team W&I uit 5 personen, waaronder beleidsadviseurs, juridisch adviseurs, adviseurs implementatie, communicatieadviseurs en regioadviseurs. De opdracht omvat het bieden van juridische ondersteuning m.b.t. preventie, toezicht en handhaving van de participatiewet ten behoeve van het programma Handhaving Pwet 2020-2023.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

  • Inhoudelijk deskundige op het gebied van de Participatiewet en de totstandkoming daarvan.

  • Het op de hoogte blijven van nieuws en ontwikkelingen omtrent de Participatiewet en het duiden en informeren van de organisatie hierover.

  • Het zowel gevraagd als ongevraagd informeren en adviseren van de organisatie.

  • Actualiseren en door ontwikkelen van het kennisaanbod.

  • Het beantwoorden van zowel interne als externe vragen omtrent preventie, toezicht en naleving op de Participatiewet.

  • Gesprekspartner van betrokken ministeries in het kader van het herijken van de socialezekerheidswetgeving in het algemeen en de Participatiewet in het bijzonder.

  • Het behartigen van de organisatie belangen bij aangesloten tafels en platformen

  • Verzorgen van kennissessies.

  • Productontwikkeling (zoals de uitwerking van casusbeschrijvingen, praktijkvoorbeelden)

Eisen

  • Minimaal WO werk en denkniveau, afgeronde studie rechtsgeleerdheid (Nederlands recht)

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met betrekking tot het verlenen van juridisch advies omtrent de tenuitvoerlegging van de Participatiewet.

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met betrekking tot het verlenen van juridisch advies omtrent gegevensdeling in het kader van het Sociaal Domein.

  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met betrekking tot het vertegenwoordigen in rechte van een college van B&W in beroep en hoger beroep inzake geschillen omtrent de Participatiewet.

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met betrekking tot het verlenen van juridisch advies in uitvoerings- en wetgevingstrajecten met betrokken Ministeries.

  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Wensen

  • De voorgestelde kandidaat heeft actuele kennis van de totstandkoming van en nieuwe ontwikkelingen binnen de sociale zekerheidswetgeving en de Participatiewet in het bijzonder.

  • De voorgestelde kandidaat heeft kennis van en ervaring op het gebied van de totstandkoming van nieuwe wetgeving.

  • De voorgestelde kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het vertalen van juridische kennis in standpunten, presentaties en andere kennisproducten.

  • De voorgestelde kandidaat heeft een actief gemeentelijk netwerk.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.