Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

VNGR - Productmanager/adviseur data

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 6 dagen
120 28-36 Zuid-Holland

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

31 mrt 2027

Uren per week:

28-36

Publicatiedatum:

7 mrt 2025

Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • verbeteren van de dienstverlening;

  • een efficiënte en wendbare organisatie;

  • anticiperen op de toekomst.

Over het Ketenbureau i-Sociaal Domein
Samen met gemeenten, zorgaanbieders, softwareleveranciers en samenwerkingspartners werkt het Ketenbureau i-Sociaal Domein aan het verminderen van de administratieve lasten en verbeteren van de samenwerking tussen gemeenten en zorgaanbieders in het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo). Dit met het doel meer tijd en geld voor zorg en ondersteuning aan de cliënt. Het Ketenbureau is onderdeel van VNG Realisatie. De VNG is ook één van de Stuurgroepleden. De andere leden van de stuurgroep i-Sociaal Domein zijn: Actiz, GGZ Nederland, Jeugdzorg Nederland, VGN, Valente en VWS.

Onze thema’s:
Recent hebben we in een Meerjarenkoers onze ambities en aanpak voor de komende jaren verwoord. Wij willen gemeenten en aanbieders ontzorgen door te helpen bij het verminderen van de administratieve lasten, het verbeteren van de informatievoorziening en het vereenvoudigen van de uitvoering. Dit doen wij met diverse projecten, producten en diensten. Bij de uitwerking betrekken wij altijd de experts uit het veld. Wij focussen ons op de volgende thema’s:

  • Inkoop en contractering

  • Administratieve processen en iStandaarden

  • Gegevensuitwisseling in de keten

  • Ketensamenwerking en partnerschap.

Dit alles doen wij met ca. 30 enthousiaste collega’s die uit het werkveld komen en zich volledig inzetten om de administratieve lasten in het Sociaal Domein (Wmo en JW) te verminderen. Naast de nodige online overleggen en afspraken hebben we op maandag in Den Haag en op woensdag in Utrecht een ‘kantoordag’, zodat we elkaar ook fysiek blijven ontmoeten en versterken. Binnen het Ketenbureau zijn de volgende teams werkzaam:

  • Algemeen (waaronder programmamanagement, communicatie en ondersteuning)

  • Projecten & advies

  • Productmanagement & infrastructuur

Omschrijving van de opdracht
Het team Productmanagement & Infrastructuur is verantwoordelijk voor het beheer van de diverse producten, diensten en standaarden die door het Ketenbureau aan het veld ter beschikking worden gesteld. Hierbij kan worden gedacht aan:

  • De contractstandaarden Jeugdwet en Wmo

  • De Standaardadministratieprotocollen voor de JW, Wmo en GI’s

  • Diversen handreikingen en E-learnings op het gebied van inkoop en contractmanagement

  • Beheer van de diverse dashboards waarmee databronnen (o.a. het berichtenverkeer) worden gekoppeld en ontsloten.

  • Ondersteuning van gemeenten en aanbieders op gebied van data welke beschikbaar is vanuit het iWmo/iJW berichtenverkeer.

Ter ondersteuning van het veld van Wmo en Jeugdwet voert het Ketenbureau regie op het berichtenverkeer tussen gemeenten en aanbieders. Het belang van de achterliggende data wordt als steeds groter ervaren, zowel bij gemeenten en aanbieders als bij diverse overheidsorganisaties. Het Ketenbureau werkt mee aan de ontwikkeling en realisatie van data-producten waarbij data uit het berichtenverkeer een rol speelt. De volgende producten zijn inmiddels gerealiseerd:

  • Track & Trace van berichten

  • Ketendata

  • Monitor berichtenverkeer

  • Uitgaven Jw/Wmo per leeftijdscategorie

Daarnaast zijn momenteel diverse producten in ontwikkeling en worden in het kader van (mogelijk) aankomende wetgeving pilots gepland dan wel verwacht (niet limitatief):

  • Berichtendashboard procesinformatie

  • Ontwikkeling van een Community Data, waarop lokaal ontwikkelde dataproducten landelijk beschikbaar worden gesteld en kennis over het gebruik van dataplatformen in het Sociaal Domein (Wmo en Jeugdwet) worden gedeeld.

  • Monitor iStandaarden

  • Monitor Jeugdzorg+

  • Monitor Inkoop Sociaal Domein

  • Pilot GMSD/CBS (Verzamelwet VWS III)

  • Pilot Continuïteit jeugdzorg/NZa (Wet verbetering beschikbaarheid jeugdzorg)

De productmanager/adviseur Data maakt deel uit van het team Productmanagement en Infrastructuur en is inhoudelijk verantwoordelijk voor het onderhouden en doorontwikkelen van de data-producten die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen. Daarnaast werkt de productmanager op basis van inhoudelijke kennis van het berichtenverkeer, iStandaarden en financieel administratieve processen mee aan de realisatie van de producten die in ontwikkeling zijn en projecten die worden uitgevoerd. Tot slot monitort de productmanager/adviseur de relevante externe ontwikkelingen op gebied van informatievoorziening binnen het Sociaal Domein en relevante aanpalende domeinen.

Eisen

  • WO-werk- en denkniveau blijkend uit een afgeronde opleiding in bedrijfskunde of informatica, eventueel aangevuld met Certified Data Management Professional certificering of de bereidheid om deze binnen 1 jaar af te ronden.

  • Minimaal 5 jaar aantoonbaar werk- en denkniveau op WO-niveau.

  • Minimaal 5 jaar ervaring in een functie als productmanager of adviseur op gebied van data analyse en/of producten.

  • Minimaal 7 jaar ervaring in het Sociaal Domein (Jeugdwet/Wmo).

  • Minimaal 5 jaar ervaring met het berichtenverkeer i-Sociaal Domein (iWmo en iJW).

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met data analyse projecten in Jw of Wmo domein

  • Aantoonbare werkervaring met data in processen bij gemeenten en/of zorgaanbieders (in Jw of Wmo domein).

  • Kennis van het i-SD berichtenverkeer en de interpretatie van data uit het berichtenverkeer.

  • Relevant netwerk bij meer dan één gemeente, zorgaanbieders en softwareleveranciers in Jeugdwet en/of Wmo domein.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur