Beleidsadviseur wonen

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 32-36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jan 2026

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

25 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

“Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Alphen aan den Rijn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Opdracht
Op het gebied van Wonen spelen veel onderwerpen, zoals het woningtekort, huisvesting van aandachtsgroepen, prestatieafspraken, voldoende sociale en middenhuur, etc. Daarom zoeken wij een beleidsadviseur Wonen, die ons team kan versterken. Je gaat invulling geven aan onze uitvoeringsagenda die is opgenomen in de Woonvisie. Daartoe werk je samen met de collega’s op het gebied van wonen, zorg, vastgoed, ruimtelijke ordening en projecten. Tot de werkzaamheden behoren onder andere het beoordelen van initiatieven voor woningbouw, opstellen en uitvoeren van volkshuisvestingsinstrumenten en samenwerken met de woningcorporaties. Je bent één van onze aanspreekpunten voor management, directie en wethouder op dit beleidsveld.

Belangrijkste taken zijn
Als beleidsadviseur wonen ben je (mede) verantwoordelijk voor:

  • Prestatieafspraken woningcorporaties en huurdersorganisaties;

  • Advisering binnen regionale samenwerking Holland Rijnland;

  • Woonadviezen bij ontwikkelingen;

  • Woningbouwprogrammering.

Kandidaat omschrijving:
Je hebt kennis van volkshuisvesting en bent politiek-bestuurlijk sensitief. Je weet hoe je mensen mee kunt krijgen en hoe je om kunt gaan met weerstand. Je werkt graag planmatig en zelfstandig. Hierbij stem je je werkzaamheden goed af met je collega beleidsadviseur wonen. Je bent stressbestendig en weet goed om te gaan met deadlines. Je kunt prioriteiten stellen en gemakkelijk je eigen werk organiseren. Tot slot kan je goed coördineren en beschik je over overtuigingskracht en een helicopterview.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
3. Aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur bij een overheidsinstantie;
4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als beleidsmedewerker Wonen;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsadviseur op woonbeleid (45 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar bij een gemeentelijke overheid (20 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van meerjarige prestatieafspraken en besluitvorming (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring in de communicatie met externe partijen zoals woningcorporaties (15 punten)

Competenties
Je wordt enthousiast van werken binnen projectteams aan de toekomst voor onze inwoners en ondernemers. Je weet van aanpakken en houdt het doel in zicht en hebt daarbij oog voor details en samenhang. Klantgericht en pragmatisch zijn vanzelfsprekende vaardigheden van jou. Je schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid is uitstekend. Je denkt graag mee en signaleert waar er eventuele knelpunten zijn. Daarnaast heb je een goede dosis verantwoordelijkheidsgevoel en bent een echte teamplayer.

  • Teamspeler

  • Klantgericht

  • Resultaatgericht

  • Pragmatisch

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (is hybride werken mogelijk ja)

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 mei 2025, tussen 09:00 en 12:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur