Toezichthouder/handhaver Sociaal Domein

Croonstadtlaan 111, 3641 AL Mijdrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
105 27 Utrecht

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

27

Publicatiedatum:

8 mrt 2025

Organisatie
Tussen Amsterdam en Utrecht ligt gemeente De Ronde Venen. Een groene oase in een waterrijk gebied met acht kleurrijke dorpen, waar zo’n 45.000 mensen met plezier wonen en werken.
In Mijdrecht staat het gemeentehuis. De thuishaven van ruim 300 hardwerkende en betrokken collega’s. ‘Samen voor elkaar’ echoot door de gangen. Het is de essentie van de organisatieontwikkeling die onze organisatie toekomstbestendig maakt.

Omschrijving van de opdracht
Als ervaren toezichthouder Sociaal Domein is jouw eerste taak het wegwijs maken van een nieuwe collega. Daarnaast voorkomt sociale zekerheidsfraude en spoor je deze op. Dit doe je door intensief samen te werken met collega’s uit het Sociaal Domein, andere gemeentes, de Sociale Recherche en door deel te nemen aan regionale overleggen met ketenpartners. Je verzamelt en analyseert informatie van meldingen of risicosignalen. Je beoordeelt of deze informatie reden geeft tot rechtmatigheidsonderzoek. Als dat zo is maak je gebruik van verschillende onderzoeksmethoden om informatie te verzamelen en verwerken.

Taken die de toezichthouder uitvoert

  • Je bestudeert dossiers, bespreekt situaties met klantmanager Werk en Inkomen en legt huisbezoeken af;

  • Je documenteert deze informatie en adviseert over passende handhavingsmogelijkheden;

  • Je adviseert de klantmanagers Werk en Inkomen en consulenten Wmo en Jeugd over fraudesignalering en over het te nemen besluit in het vervolgtraject;

  • Waar mogelijk geef je voorlichting aan collega’s over handhaving, naleving en fraudebestrijding;

  • Je signaleren knelpunten in de uitvoering en denkt mee over het handhavingsbeleid en de inbedding hiervan in de organisatie

Je hebt een helicopterview, bent analytisch sterk en weet soepel te schakelen tussen verschillende onderzoeksmethoden. Je bent een kei in communiceren: het voeren van confrontatiegesprekken is bekend terrein voor je en je weet hierin escalaties te voorkomen. Je bent een goede gespreksleider bij huisbezoeken waarbij je ook goed kunt waarnemen.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. HBO werk- en denkniveau (richting Sociaal Juridische dienstverlening of handhaving van regelgeving [bv. politie, BOA] of vergelijkbaar);

  2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de Participatiewet, Wmo, én Jeugdwet in het kader van handhaving;

  3. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf;

  4. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder met controle onderzoeken en/of handhaving van de regelgeving van de Participatiewet binnen een gemeente.

Gunningscriteria / wensen  (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare werkervaring als toezichthouder/handhaver binnen de Wmo en/of Jeugd (30 punten);

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring binnen het Sociaal Domein van een gemeente (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met Civision (benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);

  4. Een maximum uurtarief van € 105,- exclusief BTW/ incuslief reiskosten woon-werkverkeer en fee Flextender (10 punten).

Competenties

  • Helicopterview;

  • Analytisch;

  • Communicatief (mondeling en schriftelijk) zeer sterk (bv i.v.m confrontatiegesprekken);

  • Verbinder;

  • Durven.

Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt in overleg vervuld op minimaal twee de volgende werkdagen:
Ma – Di – Wo – Do – Vr.
Voor kantoor functies waarin het mogelijk is om op afstand te werken, is 50% thuiswerken gebruikelijk. Het kan voorkomen bij een specifieke opdracht dat aanwezigheid op kantoor verplicht is op meerdere of alle werkdagen.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 20 maart 2025 tussen 13.00 uur en 14:00 uur gesprekken of donderdag 20 maart tussen 15.00 uur en 17:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 19 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur