Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn
Logo van Gemeente Alphen aan den Rijn

Toetser Participatiewet

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

12 jul 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief 95Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Voor de duur van 6 maanden zoeken wij een Toetser Participatiewet. Je hoofdtaak bestaat uit het verzorgen van de 1:1 toetsing van door de specialisten Inkomen uitgebrachte voorstellen en adviezen aan de daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving, uitvoeringsbesluiten, ministriele besluiten, circulaires, landelijk en gemeentelijk beleid, jurisprudentie en visie op dienstverlening. Daarnaast kan je worden ingezet als aanspreekpunt voor Inkomensconsulenten om (voorafgaand aan toetsing) te sparren op inhoud.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als toetser Participatiewet bij een gemeente;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met de uitvoering van de Participatiewet en aanverwante regelingen, benoem waar deze is opgedaan;
  • Kandidaat is beschikbaar per 12 januari 2026 voor 36 uur per week;
  • Kandidaat is minimaal 3 werkdagen per week beschikbaar voor werken op kantoor;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite, benoem dit duidelijk in het cv;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als Kwaliteitsmedewerker Participatiewet bij een gemeente (30 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring binnen het domein Werk en Inkomen binnen een gemeente (35 punten);
  • Minimaal afgeronde opleiding op hbo bachelor op het gebied van SJD, Social Work of MWD (15 punten);
  • Een maximum uurtarief van €95,- excl btw en incl reiskosten woon-/werkverkeer (20 punten).

Competenties

  • Kwaliteitsbewustzijn;
  • Accuraat;
  • Klantgericht;
  • Samenwerkingsgericht;
  • Constructief kritisch;
  • Omgevingsbewustzijn;
  • Flexibel;
  • Communicatief vaardig.

Organisatie en team

Organisatie

Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 december 2025, 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: nee

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • Bring Your Own Device; in alle gevallen faciliteert de gemeente de laptop, mobiel dient zelf te worden meegebracht.
  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr