Adviseur Omgevingsrecht

Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland

Sluit over 4 dagen
Geen maximum 16 Noord-Brabant

Begindatum:

3 feb 2025

Einddatum:

31 jul 2025

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

23 jan 2025

Adviseur Omgevingsrecht

Introductie
De afdeling Ruimte & Vastgoedontwikkeling is op zoek naar een adviseur Omgevingsrecht. Op juridisch-planologisch vlak ga je zelfstandig vormgeven aan een 5 tal opdrachten die samenhangen met de per 1 januari 2024 ingevoerde Omgevingswet. Heb je ervaring als adviseur omgevingsrecht voor gemeenten? Dan zijn wij op zoek naar jou!

De opdracht
Je bent als adviseur omgevingsrecht betrokken bij de advisering ten aanzien van het optimaliseren van de processen rondom de behandeling van ruimtelijke initiatieven en buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Daarnaast ga je aan de slag met het opstellen van het bronbestand TAM-IMRO.

  1. Opdrachtnemer gaat een advies opstellen voor de optimalisatie voor het programma Powerbrowser waar de gemeente Breda alle initiatiefplannen en (Buitenplanse) omgevingsplan activiteiten in begeleid. Opdrachtnemer baseert dit advies op basis van de bestaande werkprocessen en gesprekken met de afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling en de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Waarbij het evaluatie moment ligt uiterlijk een maand voor het opleveren van het definitieve advies.

  2. Opdracht om een advies uit te brengen middels het analyseren van de huidige standaarden en het adviseren omtrent de intaketafel en omgevingstafels. Door het  inzichtelijk maken van de relevante documenten die worden gebruikt tijdens de huidige processen, het beoordelen van deze documenten en adviseren omtrent het aanvullen/aanpassen van deze documenten ontstaat je advies.

Dit advies wordt afgestemd met de afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling en de afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht om een optimale implementatie in de processen te kunnen garanderen en de acceptatie van deze documenten te bevorderen. Middels dit advies kan de effectieve behandeltijd van initiatiefplannen worden verkort en de kwaliteit van de advisering worden verbeterd. Oplever termijn is voor het einde van de opdracht met als resultaat een adviesmemo waarin bovenstaande staat beschreven.

  1. Het verkennen en adviseren over het optimaliseren van het programma Powerbrowser als advies- en GIS-applicatie voor initiatiefplannen en (Buitenplanse) Omgevingsplanactiviteiten. Je onderzoekt de mogelijkheden tot het automatiseren van processen en het aanmaken van en invullen van documenten. Je geeft een advies hoe  Powerbrowser beter benut kan worden als GIS-systeem waardoor het kan worden gebruikt als informatiebron in plaats van enkel een functionele softwareapplicatie. Je levert hiervoor een werkbeschrijving op uiterlijk 2 maanden voor het einde van de opdracht.

  2. Je aan stelt een bronbestand TAM-IMRO ten behoeve van ontwikkelingsgerichte omgevingsplandelen op, die ingepast gaat worden in het omgevingsplan Breda.

TAM-IMRO
Het opstellen van het bronbestand TAM-IMRO stem je af met de projectgroep Omgevingsplan Breda op het juiste moment. De werkzaamheden bestaan uit het opstellen van zowel een handleiding (voor intern gebruik) als een handreiking (voor extern gebruik door adviesbureaus). Je adviseert de projectgroep van de gemeente. Het bronbestand wat je oplevert zal gaan bestaan uit een set begrippen, het toepassingsbeleid in relatie tot de artikelen gelet op het faciliteren van ontwikkelingsplannen binnen de gemeente Breda. Je levert aan het einde van je opdracht het bronbestand op.

  1. BOPA

Je maakt in afstemming met de projectgroep Omgevingswet de processen omtrent de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteiten inzichtelijk. Hierbij worden relevante besluitvormende onderdelen binnen de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit processen inzichtelijk gemaakt in een adviesmemo. Je adviseert wat deze onderdelen zijn, waar in het proces deze relevante onderdelen optreden en wie het bevoegd gezag is voor de besluitvorming van deze processen. Daarnaast adviseert je in de rollen tussen de afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling, de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving en de afdeling Milieu, Mobiliteit en Energietransitie. Dit om de processen van de Omgevingswet binnen de gemeente Breda te optimaliseren. Het adviesmemo lever je uiterlijk 2 maanden voor het einde van de opdracht op.

Wat vragen wij?

  • Je hebt HBO werk- en denkniveau (HBO Ruimtelijke Ordening, Planologie en/of Built Environment).

  • Je hebt aantoonbaar ruime ervaring als adviseur omgevingsrecht voor gemeenten.

  • Je bent strategisch en analytisch sterk.

  • Je bent pragmatisch ingesteld.

  • Je bent bekend met de Omgevingswet en TAM-IMRO alsmede de systemen die de gemeente Breda in de ruimtelijke processen toepast, waaronder het programma Powerbrowser.

  • Je hebt kennis van de werking van intaketafels en omgevingstafels.

Wie zijn wij?
Breda heeft grote ambities voor de toekomst. We willen zoveel mogelijk inwoners een fijn thuis bieden in een aangename woonomgeving. Onze economie bruist. We streven naar een omgeving die aantrekkelijk is qua bebouwing maar waar het ook goed vertoeven is. Met veel aandacht voor thema’s als klimaat, energie, water en groen willen we de stad verder ontwikkelen. Onze visie is dat Breda een stad in een park moet zijn, en dat willen we uitstralen: grenzeloos, gastvrij en groen.
We houden van een goede sfeer, van samenwerken en we proberen collega’s zoveel mogelijk te binden aan het team.
Lees meer over de Gemeente Breda
 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur