Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectleider Informatiehuishouding Op Orde, Focus Beleidsprocessen

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 12 dagen
135 36 Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 apr 2025

Organisatie
Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen ... en te werken.

Omschrijving van de opdracht
De gemeente Nijmegen is op zoek naar een ervaren interim projectleider om onze informatiehuishouding structureel te verbeteren. Het project richt zich op het versterken van processen, het verbeteren van de vastlegging, het beheer en de publicatie van documenten, en het vergroten van de kennis en bewustwording bij medewerkers. Samen met betrokken medewerkers en managers start je met een aantal specifieke beleidsprocessen, om van daaruit op te schalen naar de gehele organisatie.

Je werkt in een complexe omgeving waarin verschillende veranderingen samenkomen, zoals de invoering van de Wet open overheid, de overgang naar digitaal werken met Microsoft 365, organisatieontwikkeling en een focus op opgavegericht werken. Jij hebt een centrale rol in het verbinden van deze trajecten en zorgt ervoor dat de verbeteringen aansluiten bij de bredere organisatiedoelen.

Het uiteindelijke doel is om processen en informatiebeheer zo in te richten dat de gemeente beter kan voldoen aan de informatiebehoeften van burgers, de gemeenteraad en de gemeentelijke rekenkamer. Dit vraagt om een integrale aanpak waarin je zowel structuur als gedrag beïnvloedt, steeds met een focus op samenwerking, draagvlak en duurzame resultaten.

Verantwoordelijkheden
Samen met de inhoudelijk projectleider ben je verantwoordelijk voor het project informatiehuishouding. Je vormt een sparringpartner en procesadviseur voor de inhoudelijk projectleider. Je onderzoekt continu welke interventie helpend is voor het behalen van de doelen van het project, en zet passende sessies en werkvormen in. Je levert tools en stelt verdiepende vragen die helpend zijn bij het prioriteren en het opknippen van het project in werk dat door het projectteam opgepakt kan worden. Je zorgt dat er vanuit het project verbinding gelegd wordt met bestaande ontwikkelingen en verantwoordelijke partijen buiten het project en weet deze partijen te activeren op gewenste verbeteringen vanuit informatiehuishouding. Je voorziet het projectteam en bij het project betrokken medewerkers en managers in reflectie waardoor het team en de betrokkenen er omheen beter kunnen samenwerken en zich verbeteren. Als projectleider signaleer en bespreek je knelpunten in en rond het project en neemt deze waar mogelijk weg en bemiddelt bij conflicten. Je coacht de ambtelijk opdrachtgever in het creëren van de randvoorwaarden voor het behalen van de projectdoelen, waaronder tijd, middelen en mensen voor het project.

Je bent alert op nieuwe informatie en de consequenties die daarmee gepaard gaan voor onze gemeente. Je reageert snel en flexibel en hebt de sensitiviteit om op het juiste moment het team, programmamanager/de opdrachtgever, de directie en/of het bestuur te informeren en betrekken; 

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met gedrag- en cultuurveranderingen gerelateerd aan digitalisering en informatiehuishouding(benoem dit duidelijk in het cv);

  3. Bereid om op maandag, dinsdag en donderdag fysiek aanwezig te zijn. Overige momenten is hybride werken bespreekbaar in overleg met de manager;

  4. Aantoonbare werkervaring als Scrum master of Agile coach;

  5. Aantoonbare werkervaring met visietrajecten en de vertaling naar strategie of uitvoeringsagenda’s (benoem dit duidelijk in het cv);

  6. Een maximum uurtarief van € 135,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer én Fee.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectleider met proces- én informatiemanagement (20 punten);

  2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het organiseren en regisseren van complexe organisatieontwikkelingen (geef hiervan een voorbeeld in het cv) (25 punten);

  3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als senior projectleider of programmamanager bij een gemeentelijke organisatie of provincie (25 punten);

  4. Aantoonbare afgeronde omvangrijke visietrajecten (geef hiervan een voorbeeld in het cv) (15 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring als projectleider informatiemanagement binnen een 100.000+ gemeente (15 punten);

    • tot 1 jaar aantoonbare werkervaring (0 punten);

    • tussen de 1 en 3 jaar aantoonbare werkervaring (10 punten);

    • meer dan 3 jaar aantoonbare werkervaring (15 punten).

Competenties

  • Je bent nieuwsgierig en gaat het gesprek aan over hoe dingen effectiever kunnen en wat mensen beweegt;

  • Je bent een teamspeler en weet dat je samen verder komt;

  • Je hebt lef: durf om te experimenteren en fouten te maken;

  • Je hebt strategisch inzicht en overziet snel het groter geheel;

  • Je kunt mensen en teams motiveren en hebt coachende leiderschapskwaliteiten;

  • Je hebt een resultaatgerichte en samenwerkingsgerichte instelling.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. (Indien het cv (incl. figuren, tabellen, voorblad en inhoudsopgave) langer is dan het toegestane aantal A4's, wordt deze enkel voor het toegestane aantal A4's beoordeeld, waarna de overige A4's buiten de beoordeling worden gehouden. Het cv is in het Nederlands gesteld in lettertype Arial 10 (of vergelijkbaar) en bij voorkeur in PDF-formaat. In het cv dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum (MAAND EN JAAR) van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. NB. Het cv dient ter verificatie van de bij de eisen en gunningscriteria gegeven antwoorden. Daarnaast dient u bij alle eisen en de gunningscriteria kwaliteit de antwoorden/beschrijvingen in het bijbehorende veld "toelichting" van de applicatie in te vullen. Verwijzingen naar ALLEEN het cv en/of andere documenten bij de toelichting op de eisen en de gunningscriteria kwaliteit kan leiden tot uitsluiting).

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 8 mei 2025, vanaf 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 7 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de ZZP'er
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur