Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 mrt 2025Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
14 feb 2025Manager Communicatie team sociaal en veilig
Periode: Zsm voor een periode van 12 maanden; met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32 - 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Max euro 120,00 per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 13
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Utrecht groeit. In 2040 hebben we naar verwachting meer dan 470.000 inwoners. Dat vraagt om nieuwe innovatieve oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken, onder andere op het gebied van het sociale domein en in het veiligheidsdomein. De groei heeft impact op de levendigheid in de stad, zowel op economisch als op sociaal vlak. Tegelijkertijd ontstaat hierdoor ook extra druk op de gezondheid, veiligheid en kansengelijkheid. Hoe bereik je de kwetsbare doelgroepen in de stad, hoe borg je bestaanszekerheid, hoe hou je toezicht op een veilige stad en hoe voorkom je polarisatie?
De afdeling Marketing & Communicatie bestaat uit ongeveer 150 collegas. De afdeling verbindt stad, bestuur en organisatie. De vraag van bewoners, ondernemers, bezoekers en partners in de stad staat daarbij centraal.
In het communicatieteam Sociaal en Veilig werken de communicatieadviseurs die betrokken zijn bij themas binnen Werk en Inkomen (zoals financiele bestaanszekerheid en het begeleiden naar werk vanuit de bijstand), Volksgezondheid (denk aan de jeugdgezondheidszorg en gezondheid verschillen verkleinen), Maatschappelijke Ontwikkeling (zoals thuis voor iedereen en gezond samenleven), Openbare Orde en Veiligheid (bijvoorbeeld straatintimidatie en crowdcommunicatie bij grote evenementen), Culturele Zaken (denk aan communicatie over subsidieregelingen) en Vergunningen, Toezicht en Handhaving (zoals handhavingsacties en gevelreclame). Tevens valt de communicatie voor het programmateam vluchtelingenopvang onder deze portefeuille.
Als interim manager Communicatie geef je op een inspirerende wijze leiding aan je team. Je bent verantwoordelijk voor de aansturing van de communicatieadviseurs in je team binnen de koers en ambities van de afdeling, domein Bedrijfsvoering, de organisatie en het bestuur. Je maakt deel uit van het Management Team (MT), dat bestaat uit de directeur van de afdeling Marketing & Communicatie, zes managers en twee directiesecretarissen.
Opdrachtomschrijving
De interim manager is verantwoordelijk voor de aansturing van communicatieteam sociaal en veilig en zal zich richten op de volgende taken:
Verder vormgeven, aansturen en coachen (ook op inhoud van het vak) van een team van ongeveer 28 communicatieadviseurs. Je zorgt ervoor dat jouw team de juiste marketing en communicatie inzet binnen de gestelde kaders en beschikbare middelen en je bevordert integraal werken binnen M&C. De Koers M&C staat hierbij centraal, zoals beter prioriteren en regie pakken op de communicatie vanuit ons vak. Gekoppeld aan uniforme processen zorgt dat voor meer eenduidige boodschappen, impact en integraal werken.
Managers bij M&C zijn tevens verantwoordelijk voor functionele sturing op MDTs (multidisciplinaire teams) vanuit een opdrachtgeversrol.
Managen van de bedrijfsvoering: matchen van de inhoudelijke vraag op talent en expertise en hiermee de juiste bezetting van het team en deugdelijke begroting van de personele en materiele middelen.
Voeren van het gesprek en afspraken maken met opdrachtgevers over prioritering, sturing en verantwoording om de ingezette verandering verder te realiseren en borgen.
Zorgen voor opdrachtgeverschap van strategische communicatieprojecten die aansluiten bij de trends in de samenleving en onze doorontwikkeling.
De veranderopgave in het kader van de Hervormingsbezuinigingen verder vormgeven in samenwerking met het MT M&C. Zowel in conceptontwikkeling als in uitvoering.
Crisiscommunicatie is als MT-lid een essentieel onderdeel van je werk. Het is mogelijk dat je ook als interim-manager wordt ingezet op crisiscommunicatie. Daadkrachtig en strategisch opereren bij issues hoort hierbij.
Resultaat van de opdracht
Bedrijfsvoering op orde: Het team heeft de juiste marketing en communicatie inzet binnen de gestelde kaders en beschikbare middelen geleverd.
Er is leiding gegeven aan de medewerkers uit het team Sociaal en Veilig.
De samenwerking tussen team S&V en de andere teams van M&C is verder versterkt.
De veranderopgave in het kader van de Hervormingsbezuinigingen en UBA is door de opdrachtnemer verder vormgegeven in samenwerking met de rest van het MT M&C.
De opdrachtnemer is een stevige gespreks- en sparringpartner voor de leden van het managementteam van M&C geweest.
Jij hebt/bent:
Een afgeronde opleiding hbo of wo, bij voorkeur in communicatie en/of verander management.
Minimaal 5 jaar leidinggevende ervaring in een bestuurlijke complexe organisatie, bij voorkeur bij een overheidsinstelling.
Minimaal 3 jaar ervaring met communicatie advisering in het sociale domein is een pre.
Up-to-date kennis van het marketing- en communicatie vak.
Kennis van en ervaring met veranderprocessen is een pre.
Kennis van en ervaring met bedrijfsvoering.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
Ben je een ervaren communicatie manager die opgaven en mensen kan verbinden? Die de inhoudelijke vraag uit de stad en organisatie kan vertalen naar communicatieopgaven en hoe wij hier vanuit communicatie een impactvolle bijdrage aan leveren? Een sparringpartner met lef en kennis van zaken, zowel strategisch als operationeel? En ben je iemand die snel schakelt en durft in te grijpen? Sta je midden in de samenleving en weet je wat er speelt? Dan zoeken we jou als manager!
Om succesvol te zijn in deze rol moet je beschikken over visie en daadkracht. Je weet veranderingen te realiseren. Jouw ervaring met bestuurlijke besluitvorming en het werken in een complexe organisatie helpen je hierbij. Je bent een doortastend persoon en je geeft op inspirerende en coachende wijze leiding en weet tijdig bij te sturen.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 3 maart 2025 (1e ronde) en 13 maart 2025 (2e ronde). Er wordt contact met je openomen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.