Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Specialist PowerBI Beheer (inhuur max 5 maanden)

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 6 dagen
100 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

23 apr 2025

Organisatie
DomstadIT ontwikkelt, levert, installeert en beheert alles wat nodig is voor de automatisering, de digitalisering en het digitaal werken van de gemeentelijke organisatie. We zorgen voor ruim 7500 collega's voor een stabiele en optimaal beschikbare ICT-infrastructuur. We werken aan kantoorautomatisering, telefonie, organiseren hosting, dataopslag en virtualisatie. We voeren selfservice in en we automatiseren en standaardiseren waar mogelijk beheertaken. Bij dit alles zoeken we naar vernieuwende en besparende werkwijzen en producten. Zo dragen wij ons steentje bij aan een goede bedrijfsvoering.

DomstadIT is ingericht volgens een Demand-Supply structuur met Demand management, leverende teams (voorzieningen) en ondersteunende teams (expert teams). Wij werken zo veel mogelijk agile en de teams zijn zo veel mogelijk zelf-organiserend. Wij gaan respectvol met elkaar om en staan samen voor de diensten die wij als team leveren. De kern van ons gemeentelijk DNA is DRA: duidelijk, resultaatgericht en aanspreekbaar.

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Als Power BI Beheerder ben je verantwoordelijk voor het beheren, onderhouden en optimaliseren van de Power BI omgeving bij de gemeente Utrecht. Dat wil zeggen dat je de toegang, tenantinstellingen, het activiteitenlogboek en de gateway beheert en het gebruik bewaakt en begeleidt. Als Power BI beheerder ben je onderdeel van het functioneel beheer BI Tooling team van de DomstadIT Voorziening Data.

Opdrachtomschrijving
Als Power BI beheerder zet je je elke dag in om het gebruik van de BI-tools en vooral Power BI binnen de gemeente Utrecht te ondersteunen. Deze tools, op dit moment Tableau, Cognos en sinds kort Power BI, worden gebruikt om in uiteenlopende processen en projecten van de gemeente overzicht en inzicht te krijgen. Samen met de ontwikkelaars, gebruikers van de rapportages en beheerders van de dataleveringen neem je verantwoordelijkheid voor actuele en goed werkende tools. Dit op een manier dat ontwikkelaars en gebruikers weten hoe ze het meeste uit de tooling kunnen halen, terwijl de omgeving veilig en goed beheersbaar is. Bij deze functie ligt het accent nadrukkelijk op Power BI.

Samenvattend kan je verder denken aan o.a. de volgende verantwoordelijkheden:

  • Standaardiseren van taken, werkprocessen en -afspraken en deze documenteren in een beheersplan;

  • Toegang verlenen tot workspaces, dashboards en rapporten in samenwerking met stakeholders, zoals bijvoorbeeld het IAM-team en keyusers;

  • Functioneel beheer en inrichting van de on premise gateway en de verbindingen;

  • Identificeren, doorvoeren en documenteren van verbeteringen en optimalisaties van de Power BI beheer omgeving;

  • Ondersteunen van gebruikers bij het gebruiken van rapporten, dashboards en de functionaliteiten binnen Power BI.

Kandidaat omschrijving
Onderstaand vind je een overzicht van onze belangrijke eisen waarop we toetsen:

  • Ervaring als Functioneel Beheerder in een BI omgeving

  • Kennis van en ervaring met Power BI beheer

  • Kennis van en ervaring met Tableau of andere BI tooling is een pré

  • Beheersing van Nederlandse taal minimaal op C1-niveau

CV-eisen
Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver.
Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit.
Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten.
Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.

Eisen
Motiveer waarom kandidaat hieraan voldoet. Beschrijf de kennis en ervaring.

  1. Kandidaat moet in staat zijn om minimaal 25% per week vanaf een Utrecht locatie te werken. 

  2. Kandidaat heeft HBO werk- en denkniveau.

  3. Kandidaat heeft ervaring als Functioneel Beheerder in een BI omgeving.

  4. Kandidaat heeft kennis van en ervaring met Power BI beheer.

  5. Kandidaat heeft beheersing van Nederlandse taal minimaal op C1-niveau.

  6. Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.

  7. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren.
    Dit mogen geen referenties zijn van hetzelfde bedrijf.
    Hierbij gaat het om de volgende informatie:
    1. Naam organisatie:
    2. Naam contactpersoon:
    3. Afdeling en functie contactpersoon:
    4. Telefoonnummer contactpersoon:
    Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

Competenties
Gemeente Utrecht adopteert het Agile gedachtengoed wat voordelen oplevert voor de organisatie. Snel reageren op veranderende situaties en nieuwe eisen, nadrukkelijke klantgerichtheid, snel succes en/of falen kunnen signaleren, effectieve samenwerking in en tussen teams, focus op resultaat in plaats van op processen, effectieve kostenbeheersing en medewerkers delen kennis. Om dit te kunnen doen hebben we mensen nodig met talent en het vermogen mee te bewegen in de wendbaarheid van Agile.

DomstadIT verwacht van de medewerkers dat zij, ongeacht hun positie in de organisatie, werken in het belang van het grotere geheel van de afdeling en daarvoor brede basisvaardigheden hebben of ontwikkelen en de kennis m.b.t. de specialisatie actueel houden. Van alle medewerkers wordt gevraagd rekening te houden met inzet buiten kantoortijden, omdat ICT dienstverlening 24x7 uur geleverd wordt.

Wensen
Motiveer waarom kandidaat hieraan voldoet. Beschrijf de kennis en ervaring.

  1. Wij werken met flexplekken. Van onze externe collega's verwachten wij dat zij telefonisch (eigen nummer) bereikbaar zijn. (10 punten)

  2. Kandidaat is beschikbaar voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel. (10 punten)

  3. Wij gaan ervan uit dat de kandidaat gedurende het jaar voldoende rust neemt en daarom minimaal 4 weken vakantie neemt. (10 punten)
    Zonder expliciete toestemming van de opdrachtgever is het niet toegestaan om meer dan 48 weken op jaarbasis te factureren (eventueel omgerekend op basis van de werkelijke contractweken). (10 punten)

  4. Kandidaat heeft kennis van en ervaring met Tableau of andere BI tooling is een pré. (10 punten)

  5. Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten.
    Let op: het maximum uurtarief is: € 100,00.
    (10 punten)

Goed om te weten

  • Gesprekken zijn gepland in de week van 5-9 mei. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

  • Gespreksdatum matchingsgesprek: Via teams 9-5-2025 tussen 10.00 – 10.45 en 11.30 – 12.15 uur

  • Geldige VOG vereist.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur