Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 3 dagen
120 32 Utrecht

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

1 dec 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

7 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte
Periode: 01-04-2025 tot 01-12-2025 (8 maanden); met optie tot verlenging
Belasting: 32 uur per week gemiddeld
Tarief: Max 120,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 13

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Utrecht is een van de snelst groeiende steden van Nederland. Dat zorgt voor nieuwe vraagstukken op het gebied van onder andere mobiliteit, energietransitie en gebiedsontwikkeling/woningbouw. We brengen daarbij onze ambitie in de praktijk: Gezond Stedelijk Leven voor Iedereen. Dit plan is openbaar en uitgewerkt in de Ruimtelijke Strategie Utrecht.

De afdeling Openbare Ruimte, Klimaat en Groen bestaat uit 5 teams en ongeveer 75 medewerkers. De afdeling is door de organisatiewijzing van de ontwikkelorganisatie Ruimte per 1 januari 2025 in het leven geroepen.

Als Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte ben je binnen jouw opdracht verantwoordelijk voor het opbouwen van het team Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte.

Opdrachtomschrijving
Als Teammanager Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte krijg je de verantwoordelijkheid voor het realiseren van (her)inrichtingsprojecten van openbare ruimten. Het team Beleid en Programmering maakt de programmering en het programma van eisen, welke vervolgens overgedragen wordt aan het team Ontwerp en Uitvoering. Dit team is vervolgens verantwoordelijk voor het ontwerp, de uitvoering en realisatie van de projecten.

Het realiseren van doelstellingen en resultaten gebeurt aan de hand van projecten waar het team de startnotities en projectplannen voor opstelt. De startnotitie wordt geaccordeerd door de opdrachtgever (team beleid en programmering). De teammanager bewaakt de realisatie van die projecten na goedkeuring en stuurt zo nodig bij. De afdeling heeft samenwerkingsafspraken en subsidiering afgesproken met diverse partijen buiten de gemeente. Bijvoorbeeld Utrecht Natuurlijk, Dierenbeschermingsorganisaties, Recreatieschap. Het team beheert deze samenwerkingen.

Veel van de werkzaamheden voor herinrichting hebben te maken met Groen (75%) en spelen (25%). Voorbeelden van lopende projecten zijn:

  • Natuurgebied Zuilen

  • Rondje Stadseiland

  • Nieuwe speelplek Binnenstad-noord

In deze opdracht ben je inhoudelijk opdrachtgever voor de uitvoering van projecten en geef je leiding aan een klein, nog samen te stellen, team van ongeveer 5 fte. Afhankelijk van de hoeveelheid en de grootte van de projecten schakel je projectmanagers bij vanuit de organisaties. Naast het aansturen van dit deels nieuw te vormen team en het oppakken van projecten, is samenwerken in een brede context met verschillende belanghebbenden/stakeholders een belangrijk onderdeel van je werk. Zo heb je afstemming met het organisatieonderdeel Stadsbedrijven voor vervangingsvraagstukken. Werk je samen met aannemers om samen tot een plan voor uitvoering te komen. Sta je in contact met de wijk, buurt, straat om Samen Stad te Maken.

Concreet houd jij je bezig met de volgende werkzaamheden:
Planning van de korte termijn programmering (initieren, monitoring, resultaat, budget, capaciteit, levering).
Opstellen van uitvoeringsprogramma's.
(aan)Sturen van projectmanagers.
Toetsen van ontwerp- en uitvoeringsplannen.
Sparringpartner van team beleid en programmering en overige organisatieonderdelen.
Bestuurlijke advisering.
HR en Financien.

De teammanager is voor een beperkt aantal medewerkers verantwoordelijk voor de normale HR-taken.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Het opzetten van het team Ontwerp en Uitvoering Openbare Ruimte.
Gedefinieerde uitvoeringsprogrammas.
Een planning van de korte termijn programmering.

Je hebt/bent:
Een afgeronde hbo opleiding.
Minimaal 10 jaar ervaring in een leidinggevende of aansturende rol in de openbare ruimte.
Bij voorkeur minimaal 10 jaar ervaring met het uitvoeren van inrichtingsvraagstukken binnen de openbare ruimte.
Een inspirerende en overtuigende persoonlijkheid in relatie tot vraagstukken van groen, natuur biodiversiteit en spelen.
Bij voorkeur ervaring met een nog op te zetten team.
Bij voorkeur 5 jaar ervaring als kwartiermaker.

Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
Samenwerken met zowel interne als externe belanghebbenden.
Onderhandelingsvaardigheden; je bent in staat om collegas en externe partijen te overtuigen van het belang van groen, natuur en biodiversiteit in stedelijke ontwikkelingen.
Stevig in je schoenen staan; je kunt een boodschap op een inspirerende manier overbrengen, zodat we onze ambitieuze doelen kunnen realiseren.
Communicatiekracht: je communiceert gericht en doelgericht, met enthousiasme en inhoudelijke kennis als jouw kracht.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 19 en 20 maart 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur