Begindatum:
3 feb 2025Einddatum:
3 feb 2026Uren per week:
8 tot 16Publicatiedatum:
15 jan 2025Let op! Omdat de inhoud van deze opdracht een verhoogd risico met zich meebrengt voor de arbeidsrelatie/verhouding van de Opdrachtgever naar een zzp’er toe (indicatie: schijnzelfstandigheid/arbeidsovereenkomst), is het niet mogelijk om deze opdracht als zzp’er uit te voeren. Zzp’ers hebben wel de mogelijkheid te kunnen reageren op de opdracht, maar wanneer de opdracht aan een zzp’er gegund wordt, dient hij/zij in dienst (Payroll/Detachering/Uitzendbureau) te gaan om de opdracht uit te kunnen voeren. De inschrijver dient hier bij de gehele inschrijving rekening mee te houden. Dat betekent dat de inschrijver bij zijn/haar reactie in het ‘opmerkingen’ veld expliciet moet benoemen via welke partij hij/zij de opdracht gaat vervullen. Of dat de inschrijving al direct via deze partij gedaan wordt.
Opdrachtgever
Huizen; een dorp met een bijzondere geschiedenis, in het prachtige Gooi in Noord-Holland. Met ongeveer 41.000 inwoners is Huizen een gemeenschap die staat voor verbinding, een groene leefomgeving en betrokkenheid bij lokale initiatieven. Er werken meer dan 400 medewerkers voor Huizen.
Als ambtelijke organisatie van de gemeente Huizen hebben we een inspirerende opdracht: samen betrouwbaar onze publieke verantwoordelijkheden vervullen en actief bijdragen aan maatschappelijke uitdagingen. We zijn er voor onze gemeenschap en streven naar tastbare resultaten, gedreven door passie, vertrouwen en daadkracht.
Duurzaamheid
Eind 2023 besloot het college om een Programma Duurzaamheid 2026-2030 te ontwikkelen. De behoefte aan een integraal programma wordt gedreven door landelijke beleidskaders en de veelomvattende duurzaamheidsambitie uit het Collegeakkoord. Het Programma Duurzaamheid zal bestaan uit deelprogramma’s voor de energietransitie, circulaire economie, klimaatadaptatie, biodiversiteit en duurzame mobiliteit.
Een belangrijk onderdeel vanuit het duurzaamheidsprogramma is de energietransitie van bedrijven. Om dit te bereiken is het van belang met hen in gesprek te komen. Bedrijven binnen de gemeente Huizen zitten, net zoals in de rest van het land, met vragen en uitdagingen rond energie. Naast verduurzaming en de energietransitie spelen de kosten van energie en de gevolgen van netcongestie. De gemeente wil de ondernemers hierin ondersteunen met een integraal energieadvies en daarnaast werken aan eigen gestelde doelen, met name het behalen van de RES doelen voor duurzame opwek.
Opdracht
In deze opdracht voorzie je ondernemers van een integraal energieadvies om bedrijven te helpen met hun energievraagstukken. De vragen en uitdaging van de ondernemer zijn leidend. In dit advies wordt bijvoorbeeld bekeken of duurzame opwek (zon op dak), energiebesparingsmaatregelen, slimme aansturing van bedrijfsprocessen en vergroening van omgeving of gebouw kan helpen
Als Energieadviseur Bedrijven ondersteun je de gemeente met jouw specifieke kennis over energievraagstukken. De opdracht bestaat uit:
Je geeft energieadvies om ondernemers te ondersteunen in datgene waar zij behoefte aan hebben op het gebied van de energietransitie. Er wordt altijd overwogen of zon op dak hier deel van uit kan maken. Verder valt te denken aan energiebesparingsmaatregelen, slimme aansturing van bedrijfsprocessen, laadinfrastructuur, energieopslag, energie delen en vergroening van gebouw of omgeving. Het advies bestaat informeren over technische oplossingen, subsidies en bijkomende zaken zoals verzekering. Ook begeleiding bij subsidieaanvragen en de aanschaf van de maatregelen maakt hier deel van uit.
Het schrijven van een plan van aanpak voor het project, gericht op bedrijven met grote daken op het bedrijventerrein. Deze omvat bijvoorbeeld communicatie, werkplan en rapportage.
Contact leggen en onderhouden met ondernemersverenigingen en de energiecoöperatie
Fysiek langsgaan bij de ondernemers
Je rapporteert beknopt maar overzichtelijk over de behoeften van de ondernemers en gekozen oplossingen aan de Projectcoördinator Energietransitie.
Je identificeert verdere kansen: energie delen, vergroenen van gebouw en omgeving en andere mogelijkheden die nu buiten inhoudelijke scope of maximale tijdsbesteding liggen.
Je werkt zelfstandig, met afstemmingsmomenten bij aanvang van opdracht, bij finaliseren van het plan van aanpak en bij de tussenrapportage. Bij relevante contacten leg je contact tussen de Projectcoördinator Energietransitie en de ondernemer om de relatie tussen de gemeente en de ondernemers op vlak van duurzaamheid op termijn te borgen.
Er wordt uitgegaan van een gefaseerde inzet:
Opstartfase (contacten stakeholders leggen en plan van aanpak): gemiddeld 8 uur per week in Q1/Q2 (12 weken)
Advies- en uitvoeringsfase (adviezen, bezoeken, begeleiding en tussenevaluatie): gemiddeld 16 uur per week in Q2/Q3/Q4 (18 weken)
Afrondende fase (eindrapportage, presentatie aan stakeholders en evaluatie): gemiddeld 8 uur per week in Q4 (6 weken)
Als de geïdentificeerde kansen daartoe aanleiding geven, kan de gemeente ervoor kiezen de opdracht eenmalig met maximaal 3 maanden (13 weken) van 2 dagen per week te verlengen.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Beschikbaar per 3 februari 2025 voor 8 tot 16 uur per week, gedurende hele opdracht inclusief verlengingen;
2. 'Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
3. Aantoonbare afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau.
Gunningscriteria (weging totaal 100 punten)
4. Aantoonbare Werkervaring met een breed energieadvies in opdracht van gemeente (benoem duidelijk 1 concreet voorbeeld op een aparte pagina in het cv) (40 punten);
5. Aantoonbare kennis van relevante subsidies zoals SDE++ en ISDE (benoem duidelijk 1 concreet voorbeeld op een aparte pagina in het cv) (40 punten)
6. Een aantoonbare afgeronde opleiding techniek of duurzaamheid op hbo bachelor niveau; (20 punten)
Competenties
Ondernemend en initiatiefrijk;
Praktisch;
Resultaatgericht;
Contactgericht;
Klantgericht.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Planning
De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland donderdag 23 januari 2025 11.00 uur tot 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 22 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Voor de zzp'er
De aanbestedende dienst vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).