Programmamanager Sociaal Domein

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
110 32 tot 36 Overijssel

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 sept 2025

Uren per week:

32 tot 36

Publicatiedatum:

12 feb 2025

Organisatie
Kampen is een groeiende gemeente die volop in ontwikkeling is. De organisatie zet zich iedere dag in samen met de inwoners om goed wonen, werken en verblijven te realiseren. Een leefomgeving met een mooie balans tussen gebouwen, groen en water. Daarbij staan we voor grote maatschappelijke opgaven: dat iedereen kansrijk opgroeit en meedoet, het versnellen van de woningbouw, de transitie naar een circulaire economie, duurzame landbouw, bereikbaarheid en de energietransitie. De gemeente Kampen heeft met haar ruim 55.000 inwoners en zo’n 500 medewerkers verdeeld over 11 afdelingen een mooie omvang. Groot genoeg om professioneel te zijn en klein genoeg om veel collega’s persoonlijk te kennen. Dat vinden we belangrijk in Kampen. 

Wij zoeken een programmamanager voor de volgende opdrachten:
Opdracht Collectief Werken
 
Zorg ervoor dat het CJG (Centrum voor Jeugd en Gezin), de Toegang sociaal domein en het Lokaal Team optimaal aansluiten bij de huidige mogelijkheden binnen de sociale basis en het voorveld. Realiseer deze aansluiting binnen twee maanden, met prioriteit voor de her-indicaties in het kader van de WMO. 

Analyseer daarna welke mogelijkheden binnen de sociale basis nog onbenut blijven en schrijf een kort advies over de wenselijkheid en haalbaarheid van deze kansen. Stel, indien besloten wordt om (een deel van) de mogelijkheden te benutten, een uitvoeringsplan op en/of start met de implementatie. Draag waar mogelijk de opdracht over aan de lijnorganisatie of implementeer een duurzame werkwijze. 

Opdracht Ontwikkeling en Borging van het Lokaal Team 
Zorg voor de benodigde randvoorwaarden en ontwikkelstructuur voor het Lokaal Team door beleid, tools en structuren te ontwikkelen die de gewenste ontwikkeling ondersteunen en essentiële middelen zoals werkplekken, trainingen, digitale systemen en monitoringsinstrumenten beschikbaar te stellen.  

Stem samen met de coördinator af hoe gemeentelijke afdelingen en externe partners worden betrokken voor een breed gedragen aanpak en analyseer gezamenlijk knelpunten die het functioneren van het Lokaal Team belemmeren.  

Definieer duidelijke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, stel een overdrachtsdocument of plan van aanpak op waarin processen en afspraken zijn vastgelegd. Werk samen met de coördinator en betrokkenen om de overgang naar een structurele organisatie soepel te laten verlopen.
Taken en competenties

1. Strategisch Inzicht en Beleidsontwikkeling

  • Jij analyseert  complexe maatschappelijke vraagstukken   en vertaalt deze   naar praktische en uitvoerbare beleidsplannen.

  • Jij ontwikkelt   beleid, tools en structuren   die bijdragen aan de versterking van het Lokaal Team en collectief werken. 

2. Project- en Programmamanagement

  • Jij stelt duidelijke doelen en realistische planningen die aansluiten bij de opdracht.

  • Jij monitoort, en signaleert, knelpunten en weet tijdig bij te sturen.

  • Jij bent in staat om een soepele overdracht van projecten aan de lijnorganisatie te organiseren en te borgen. 

3. Samenwerking en Stakeholdermanagement

  • Jij bent in staat om effectief samen te werken met gemeentelijke afdelingen, externe partners en inwoners om breed draagvlak te creëren.

  • Jij bent in staat om rollen, verantwoordelijkheden en verwachtingen helder af te stemmen met betrokken partijen. 

4. Communicatie en Verbindend Leiderschap

  • Jij communiceert   helder en transparant  over  doelen, voortgang en uitdagingen.

  • Jij bent in staat om anderen te inspireren en motiveren door een gezamenlijke visie uit te dragen.

  • Jij bent in staat om betrokkenheid en eigenaarschap binnen teams en organisaties te stimuleren. 

5. Flexibiliteit en Aanpassingsvermogen

  • Jij bent in staat om je snel aan te passen aan veranderende omstandigheden en gericht te blijven op oplossingen.

  • Jij bent in staat om effectief te handelen in een dynamische omgeving met veranderende prioriteiten.

  • Jij bent in staat om nieuwe aanpakken te testen, hiervan te leren en processen te verbeteren

6. Analytisch en Resultaatgericht Werken

  • Jij bent in staat om kansen en knelpunten binnen de sociale basis en WMO te onderzoeken en gefundeerde oplossingen aan te dragen.

  • Jij bent in staat om te focussen op meetbare resultaten die bijdragen aan concrete verbeteringen in de dienstverlening.

  • Jij bent in staat om prestaties te monitoren en data te gebruiken om de impact van beleids- en projectbeslissingen te evalueren. 

Vereisten / knock-outcriteria  
1. Minimaal een aantoonbare afgeronde hbo-bachelor opleiding;
2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met zorgvraagstukken binnen het sociaal domein;
3. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als programma- en of projectleider binnen het sociaal domein:
4.  Een maximum uurtarief van €110,- excl. btw en incl reiskosten woon -/ werkverkeer;

Selectiecriteria te beoordelen
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als programma- en of projectleider op het gebied van het sociaaldomein binnen een gemeente (25 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met zorgvraagstukken binnen het sociaal domein (15 punten);
7. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als programma- en of projectleider binnen het sociaal domein (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met collectief werken en voorliggende voorzieningen (beschrijf separaat en beknopt twee voorbeelden in de motivatie) (20 punten);  
9. Aantoonbare werkervaring met organisatie - en cultuurveranderingstrajecten (beschrijf separaat en beknopt een voorbeeld in de motivatie) (10 punten).   

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 25 februari 2025, 09:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.