Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 nov 2025Uren per week:
16-24Publicatiedatum:
26 apr 2025Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Aanleiding
In januari 2025 is de aanpak Dienstverlening vastgesteld voor de komende jaren. Daarin is de ambitie uitgesproken om externe en interne dienstverlening van de provincie Utrecht te verbeteren. Deze uitvraag gaat over de interne dienstverlening. De wens is om binnen de keten dienstverlening van het domein Bedrijfsvoering, Informatievoorziening en Organisatie (BIO) de gebruikerstevredenheid te verhogen. Onderdeel daarvan is het principe van ‘1-loket’, de ingang voor alle dientverleningsgerichte vragen.
Om dit proces te ondersteunen is een Enterprise Service Management-tool (ESM) geselecteerd middels een aanbesteding. De gecontracteerde tool is Topdesk. Deze zal in 3 fases worden uitgerold, waarbij elke fase specifieke kenmerken heeft, en dat terwijl de winkel open blijft.
Globaal:
Fase1: Initiële uitrol van de tool, incl. generieke processen voor fase 2 en 3, uitfasering Assyst.
Fase 2: Uitrol binnen Facilitair, uitfasering Planon.
Fase 3: Implementatie van de tool voor de overige dienstverlenende processen binnen BIO op basis van de generieke processen uit fase 1. Te denken valt aan Financien, Personeelszaken, Inkoop.
Resultaatopdracht
Als projectmanager ben je binnen de opdracht ‘Implemenatie Topdesk’ verantwoordelijk voor het ‘claimen’ van benodigde resources bij Provincie Utrecht en het inplannen van stuurgroepen, werkgroepen, testsessies en opleidingen. Daarnaast houdt je de voortgang van actielijsten in de gaten en signaleert naar stuurgroep als voortgang aan de kant van Provincie Utrecht achterblijft. De projectmanager is de linking pin naar de leverancier. Je zal starten met een PID voor fase 1, inclusief de benodigde resources en planning op basis van gedefinieerde scope.
Binnen scope van de implementatie vallen minimaal:
Self Service Portal
Producten en Diensten Catalogus
Incident en Problem Management
Inventarisbeheer en Asset Management
Reserveringen van ruimtes, werkplekken en middelen
Change en Release Management
Kennisbeheer
Rapportage en analyse
Ruimtebeheer
Evenementen
Sleutelbeheer
Life Cycle Management
Bezoekersmanagement
Werkorderbeheer, periodieke taken en werkroosters
Service Level Management
License Management
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra middelen en/of kennis nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
Jij bent een projectmanager ICT met uitgebreide ervaring binnen het (semi-)publieke domein. Je kunt werken binnen een programmastructuur en kunt complexe veranderingen realiseren. Je voelt je comfortabel als gesprekspartner voor zowel inhoudelijk deskundigen als behoeftestellers binnen de organisatie. Je krijgt mens en organisatie mee in de gewenste verandering binnen de bestaande processen. Je kent relevante ontwikkelingen en spelers binnen het werkveld van Topdesk. Je bent mondeling en schriftelijk in staat je projectplan te verwoorden en hierover verantwoording af te leggen (pIOFACh).
Vereisten / knock-outcriteria
Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met projectmanagement methodieken Prince-2/IPMA en Agile/Scrum aangevuld met aantoonbare kennis en/of certificering ITIL (v3 of v4);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als ICT-projectmanager binnen de (semi-)overheid;
Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbaar afgeronde Informatietechnologie of Bedrijfskundige opleiding op minimaal hbo bachelor niveau; (10 punten)
Minimaal 3 aantoonbare implementaties van ESM afgerond, incl. werkervaring in het implementeren van nieuwe processen en werkwijzen als gevolg van een nieuw systeem en het begeleiden van de verandering en adoptie door eindgebruikers (geef per implementatie een duidelijke omschrijving in het CV); (20 punten)
Minimaal 2 aantoonbare succesvolle implementaties van Topdesk afgerond (geef per implementatie een duidelijke omschrijving in het CV); (30 punten)
De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring in compliance-eisen, kennis van AVG en informatiebeveiliging; (10 punten)
Aantoonbare werkervaring, hoe niet-IT diensten (zoals HR, Facilities en Finance) via ESM beheerd kunnen worden; (10 punten)
Aantoonbare werkervaring met selfserviceportalen, service catalogi en integraties met andere systemen. (20 punten)
Competenties
Organisatiebewust: de aangeboden kandidaat is in staat om op verschillende niveaus gesprekspartner te zijn in de organisatie. Hierbij heeft hij de organisatiedoelen helder voor ogen en weet deze te verbinden aan de programmaopdracht. Zo creëert de kandidaat dragvlak voor de verandering.
Besluitvaardig: de aangeboden kandidaat is in staat om op basis van de vastgestelde uitgangspunten in het programma weloverwogen koers uit te zetten en besluiten te nemen dan wel gemotiveerd voor te leggen aan het daartoe bevoegde management.
Communicatief: de aangeboden kandidaat is sterk in zijn eigen communicatie maar is ook actief luisterend naar alle stakeholders. Zo worden kansen geïdentificeerd, zorgen of belemmeringen geadresseerd en risico’s helder geïnventariseerd.
Functiewensen (gespreksronde)
Persoonlijke eigenschappen
Je hebt een proactieve werkhouding
Je bent kwaliteits- en resultaatgericht
Je bent flexibel
Je weet jouw omgeving te enthousiasmeren en je kunt stakeholders “meenemen”
Je zoekt de verbinding met de gebruikers, de leveranciers en je collega’s
Vaardigheden
Je hebt een uitstekende beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift
Je hebt sterke, breed inzetbare projectmanagement vaardigheden
Je hebt overtuigingskracht
Je bent analytisch sterk
Kennis
Je hebt een brede kennis van Enterpise Service Management en Dienstverlening
Je hebt kennis van projectmanagementmethodieken
Je hebt kennis van Scrum en Agile werkwijzen
Je hebt kennis van inkooptrajecten (aanbesteden) en weet hierover te schakelen met leveranciers
Tarief
Voor deze opdracht geldt een indicatief uurtarief van € 100,00 (all-in) exclusief BTW.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
Is hybride werken mogelijk: ja, maar minimaal 1 dag per week aanwezig op kantoor.
Planning
De teams gesprekken met de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 mei 2025 tussen 13.30 – 16.00uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Voor de ZZP'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).