Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 apr 2026Uren per week:
32-36Publicatiedatum:
13 mrt 2025Organisatie
Geef samen met Soest een impuls aan de fysieke leefomgeving van de gemeente Soest!
Werken voor de gemeente betekent werken voor onze 47.000 inwoners. Als gemeente ondersteunen we de samenleving op allerlei gebieden. Wij werken aan de leefbaarheid van onze gemeente en kijken daarbij naar de lange termijn. Op dit moment spelen een aantal belangrijke opgaven in het fysiek domein. Zo werken we hard aan de energietransitie voor een duurzame, toekomstbestendige gemeente. Ook bereiden we ons voor op de inwerkingtreding van de Omgevingswet. We werken aan een ambitieuze woonopgave als vliegwiel voor economie en maatschappelijke ontwikkelingen, aan de uitwerking van de omgevingsvisie in diverse omgevingsprogramma’s, aan een scala aan grote en kleinere bouwprojecten van planvorming tot vergunningverlening en uitvoering. En nog veel meer.
We vormen samen met 275 professionals onze organisatie. Ons doel is een toekomstbestendige organisatie te zijn en mee te bewegen met wat de samenleving nodig heeft. Dat vraagt om flexibele, lerende professionals en leidinggevenden die hen daarin stimuleren, faciliteren en de ruimte geven. Daarom staan onze medewerkers centraal; zij leveren de resultaten aan onze inwoners, ondernemers en bestuur. Werken aan een toekomstbestendig Soest doen we volgens onze drie kernwaarden: samen (met collega’s, bestuur, samenleving en partners), met vertrouwen in elkaar en daarbij leren we van de dingen die we doen en van onze omgeving.
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.
Opdracht
Gemeente Soest zoekt een projectleider die zowel de regie voert op de verdere totstandkoming van het omgevingsplan als actief meewerkt aan het schrijven, digitaliseren en beheren van het nieuwe omgevingsplan.
Wat ga je doen
Als projectleider ben je verantwoordelijk voor het succesvol begeleiden en realiseren van de transitie van het omgevingsplan. Dit omvat het volgende:
Je plant, coördineert en begeleidt de wijzigingsbesluiten waarmee het omgevingsplan stapsgewijs wordt opgebouwd en zorgt voor heldere en transparante communicatie over de voortgang en besluitvorming;
Je zorgt voor het (versie)beheer van het omgevingsplan en voor een consistente (juridische) structuur en indeling van de omgevingsplanregels;
Je zorgt voor de interne afstemming over de (juridische) juistheid, volledigheid en toepasbaarheid van de omgevingsplanregels en adviseert de bestuurlijke en ambtelijke organisatie van de gemeente Soest over het instrumentarium van de Omgevingswet;
Je zorgt voor de afstemming met de externe ketenpartners van de gemeente Soest over de omgevingsplanregels (waaronder provincie, waterschap, regionale uitvoeringsdienst);
Je zorgt voor een goed werkende DSO-keten en bent verantwoordelijk voor het leveranciersmanagement van de plan- en regelbeheersoftware.
Je voert je opdracht uit binnen het team Ruimtelijke Ontwikkeling van de afdeling Fysieke Leefomgeving. Binnen dit team van ruim 30 professionals (beleidsadviseurs en plancoördinatoren) vorm je samen met één andere planmaker en één geo-specialist het projectteam voor de transitie van het omgevingsplan.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal wo-master niveau;
2. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met het opbouwen van een omgevingsplan en DSO-keten;
3. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van de omgevingswet binnen een gemeente;
4. Aantoonbaar beschikbaar voor 32-36 uur per week
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Een afgeronde opleiding op minimaal wo-master niveau in de richting van bestuurskunde (20 punten);
6. Aantoonbare werkervaring met het opbouwen van een omgevingsplan en DSO-keten binnen een gemeente (40 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met afstemming met externe ketenpartners als provincie, waterschap en regionale uitvoeringsdienst (30 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van toepasbare regels (10 punten).
Competenties
- Goed analytisch vermogen
- Goede communicatieve en sociale vaardigheden
- Inspirerend en motiverend
- Proactief en resultaatgericht
- Digitaal vaardig
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Voor de zzp'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).