Portfoliomanager Afvalwater

Korte Ouderkerkerdijk 7, 1096 AC Amsterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen
125 24-36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

24-36

Publicatiedatum:

4 feb 2025

Omschrijving van de opdracht
De afdeling Projecten is volop bezig met het realiseren van projecten in de waterwereld. Denk aan innovatieve projecten, de bouw en renovatie van waterzuiveringsinstallaties, drinkwaterproductielocaties, gemalen, pompstations, dijkverbetering- en waterinrichtingsplannen in het verzorgingsgebied van Waternet. We zijn op zoek naar een portfoliomanager specifiek voor afvalwaterprojecten.

Als kwartiermaker Portfoliomanager GWW - Afvalwater zet je de basis op voor de portfolioplanning Afvalwater voor 5 tot 10 jaar. Je adviseert de interne opdrachtgever over het in opdracht geven van programma’s en portfolio’s in plaats van losse projecten en je ontwikkelt een monitor voor de investeringsketen binnen het domein afvalwaterbeheer. Je brengt overzicht in de totale projectportfolio voor afvalwater waarmee de beschikbare middelen (capaciteit en budget) zo efficiënt mogelijk kan worden ingezet om strategische doelen te behalen. Je draagt zorg dat de geleverde producten in nauwe samenwerking met verschillende teams, zoals projectmanagement, assetmanagement en financiële planning worden opgesteld, geïmplementeerd en in de organisatie geborgd.

Daarnaast werk je nauw samen met verschillende teams, zoals projectmanagement, assetmanagement en financiële planning.

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Advies aan assetmanager t.a.v. clusteren van projecten t.b.v. nieuwe realisatie- en contractstrategieën

  • Op basis van de AM-prioritering het opzetten van een strategisch projectportfolio welke mogelijkheden biedt aan nieuwe realisatie strategieën en contractvormen om de samenwerking met de markt en daarmee het voortbrengend vermogen van het investeringsvolume te vergroten

  • Doorvertaling van het projectportfolio in een faseplanning en financiële planning voor 5 tot 10 jaar

  • Advies aan het MT over het strategische personeelsplan o.b.v. het strategische projectportfolio van 5 tot 10 jaar

  • Implementeren van de opgestelde governance rondom portfoliomanagement (tussen PFM, AM en IPM-teams Afvalwater).

  • Advies aan het MT en de IPM teams over marktbenadering (programmatische aanpak, raamcontracten etc. etc.)

  • Implementeren en borgen van de opgestelde governance en de samenwerking met de markt (regietafel raamcontracten, verdeling opdrachten, escalatie)

  • Opzet van rapportages voor het management over de voortgang, budgetten en risico’s binnen het portfolio

  • Advies aan de OG in de vorm van een visie en strategie over de doorontwikkeling van Portfoliomanagement Waternet

Randvoorwaarden:

  • Bovengenoemde resultaten en adviezen worden altijd in schriftelijke vorm uitgewerkt, opgeleverd en geborgd.

  • Genoemde resultaten hebben aantoonbaar draagvlak in de organisatie.

  • De producten worden in nauwe samenwerking met de portfoliomanagers van Watersysteem en Drinkwater opgesteld en geïmplementeerd. Als kwartiermaker Afvalwater draag je daarmee ook bij aan de ontwikkeling van kaders en standaarden voor Portfoliomanagement voor de andere onderdelen van Waternet

Afdeling/Team
Jij komt te werken binnen de afdeling projecten, team projectmanagement. Binnen dit team zijn in totaal 3 portfoliomanagers toegespitst op elke waarde keten: drinkwater, afvalwater en watersystemen.

Het team projectmanagement bestaat uit een diverse groep mensen, waarin iedereen de ruimte krijgt om zijn eigen plek te vinden. Er wordt collegiaal samengewerkt, met passie voor de technische inhoud van ons vak. Nieuwe collega’s worden geholpen met het wegwijs worden in onze werkwijze, systemen en procedures en er is veel ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Eisen

  • Een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in civiele techniek, milieukunde, watermanagement of een vergelijkbaar vakgebied

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring in portfoliomanagement binnen GWW, bij voorkeur met een focus op afvalwater

  • Ervaring met het werken binnen een waterschap, gemeente, Rijkswaterstaat of een andere relevante overheidsorganisatie

  • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift 5. eis-5 De kandidaat dient te beschikken over de volgende competenties:

    • flexibel: In staat zijn je aan te passen als een plan verandert. Je kan omgaan met situaties waarbij je een korte periode bijvoorbeeld een Wet Openbaarheid Overheid verzoek moet behandelen en het andere moment een bestuurlijke vraag of van de media moet beantwoorden. Ergo je kunt je focus verleggen.

    • onderhandelen: In staat zijn verschillen in standpunt of inzicht naar elkaar toe te brengen. Behendig in het verkrijgen van concessies, het oplossen van conflicten en het creëren van winwin situaties.

    • overtuigingskracht: mensen kunnen overtuigen, draagvlak creëren. De Adviseur Omgeving verwoordt argumenten op een aansprekende manier, krijgt draagvlak voor zijn producten en kan anderen standpunten laten veranderen.

    • duidelijk communiceren: Ideeën en informatie in heldere en correcte taal schriftelijk en/of mondeling uitdrukken, zodat de essentie bij anderen overkomt.

    • resultaatgericht: Handelingen richten op het daadwerkelijk realiseren van de beoogde resultaten. Heeft helder beeld van wederzijdse verwachtingen en doelstellingen en vertaald deze naar duidelijke concrete acties.

    • Verbinden: Het vermogen om collega’s in het IPM team, maar ook daarbuiten met elkaar te verbinden.

    • Enthousiast en Inspirerend: Je toont oprechte interesse, passie en betrokkenheid bij wat je doet en je inspireert anderen. 8

    • Analytisch: Je denkt in oplossingen en kan informatie efficiënt verwerken. Ook heb je het vermogen om complexe vraagstukken te structureren.

    • sensitiviteit (bestuurlijk en organisatie): doorzien van complexe situaties op bestuurlijk en organisatorisch vlak. De kostendeskundige doorziet het effect van zijn producten op het bestuurlijke krachtenveld en stemt zijn adviezen hierop af.

Wensen

  • Kennis van relevante wet- en regelgeving binnen het afvalwaterbeheer (40 punten)

  • Ervaring met project- en portfoliomanagementtools (20 punten) o 0 tot 1 jaar o 1 t/m 2 jaar o 3 tot 5 jaar o 5 + jaar

  • Kennis van de IPM systematiek (20 punten)

  • Ervaring met stakeholdersmanagement (20 punten) o 0 tot 1 jaar o 1 t/m 2 jaar o 3 tot 5 jaar o 5 + jaar

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur