Rading 1, 1231 KB Loosdrecht, Nederland
Begindatum:
1 feb 2025Einddatum:
1 aug 2025Uren per week:
16Publicatiedatum:
6 jan 2025Organisatie
Wij zijn #WijvanWijdemeren! Met ongeveer 200 mensen zetten wij ons in voor ruim 25.000 inwoners. We zijn een uitdagende werkgever die continue in ontwikkeling is. Kenmerkend zijn de prettige informele werksfeer, de korte lijnen en de diverse ontwikkelingsmogelijkheden. Omdat we relatief klein zijn, weten collega’s elkaar snel te vinden en kun je nog echt een verschil maken. Ook schakel je regelmatig tussen diverse rollen. Zo organiseer, adviseer én voer je vaak ook uit. Het verder ontwikkelen van onze organisatie staat de komende jaren bij ons centraal. Ons doel? Binnen de mogelijkheden zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Onze kernwaarden zijn: eigenaarschap, eigentijds en vernieuwend, inclusief, benaderbaar en professioneel.
Wijdemeren is een schitterende groene gemeente in Gooi & Vecht tussen Amsterdam en Utrecht. De dorpen die samen de gemeente vormen, liggen tussen prachtige wateren en ongeëvenaard natuurschoon waaronder de Loosdrechtse Plassen. De combinatie van natuur en kleine dorpen dichtbij de Randstad geeft precies weer hoe het werken bij ons is: afwisselend!
Opdracht
We zijn op zoek naar een ervaren interim-beleidsmedewerker met actuele kennis van gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid, de gemeentelijke taken vanuit de Wet op het primair onderwijs en de bekostiging hiervan. In onze gemeente zijn elf basisscholen gevestigd; er wordt alleen primair onderwijs aangeboden. Onderwijshuisvesting maakt geen deel uit van de opdracht.
Van jou als interim-beleidsmedewerker wordt gevraagd om zo snel mogelijk te starten en inhoudelijk mee te draaien in het team Sociaal Domein Beleid. Je bent in staat om zelfstandig de verschillende werkzaamheden op het beleidsterrein uit te voeren.
De beleidsmatige ambitie wordt bepaald door de wettelijke taken én het Integraal Beleidskader Sociaal Domein. Hierbij is van belang dat Wijdemeren op 1-1-2027 opgaat in de gemeente Hilversum en dat de ambtelijke organisaties reeds per 1-1-2026 fuseren. Nieuw beleid dient aan te sluiten op het beleid van de gemeente Hilversum.
Je belangrijkste taken:
Opstellen en implementeren van een Lokale Educatieve Agenda
Samen met de partners in het onderwijs en de kinderopvang (met voorschoolse educatie) stel je in korte tijd een plan op voor de Lokale Educatieve Agenda (LEA) met een beschrijving van verbeteringen, afspraken en ondersteunende activiteiten.
Je implementeert het plan voor de Lokale Educatieve Agenda.
Je draagt zorg voor de verzameling en monitoring van de resultaten van voor- en vroegschoolse educatie en van de achterstandsscores op basis waarvan de Rijksmiddelen aan de gemeente worden toegekend.
Je zit het LEA-overleg (3x per jaar) voor. Je bereidt dit voor in samenwerking met verschillende partners. Je geeft samen met partners uitvoering aan acties en toezeggingen. Voor het eerstvolgende overleg is o.a. onderzoek en afstemming over de doorgaande VVE-lijn nodig.
Je bent contactpersoon voor de Onderwijsinspectie.
Politiek-bestuurlijke advisering
Je adviseert de portefeuillehouder over onderwijszaken (met uitzondering van onderwijshuisvesting) en bereidt besluitvorming voor, waaronder het plan voor de Lokale Educatieve Agenda.
Je adviseert en informeert het bestuur en zo nodig de raad over ontwikkelingen en jaarverslagen (bijv. over het onderwijsachterstandenbeleid en het jaarverslag van het Regionaal Bureau Leerlingzaken).
Je organiseert en begeleidt werkbezoeken van de portefeuillehouder.
Subsidieregelingen
Je geeft uitvoering aan verschillende subsidieregelingen (voorschoolse educatie, taalonderwijs en enkele specifieke onderwijssubsidies) en houdt de informatie en formulieren up-to-date.
Je onderzoekt of actualisatie van documenten en de verordening nodig is en onderneemt zo nodig actie.
Je voorziet scholen, kinderopvang, inwoners en dienstverleningscollega’s van antwoorden op vragen over je beleidsterrein.
Regionale ontwikkelingen
Je volgt verschillende regionale overleggen en benut de regionale ontwikkelingen en afspraken ten behoeve van de lokale beleidsuitvoering. Tot de aandachtspunten behoren het Eerste Opvangonderwijs en onderwijszorgarrangementen.
Je organiseert de volgende bijeenkomst van een regiegroep.
Budgetbeheer
Je bewaakt de betreffende budgetten en draagt zorg voor verantwoording en evt. begrotingsbijstellingen.
Specifieke projecten
Je coördineert zo nodig specifieke projecten, zoals de Week van Respect.
Je geeft invulling aan de laatste fase van het Nationaal Programma Onderwijs, dat loopt tot 1 augustus 2025. Er zijn nog enige middelen over.
Mogelijkerwijs verricht je in samenwerking met je beleidscollega’s ook werkzaamheden op aanpalende beleidsthema’s.
Je bereidt samen met collega’s in Wijdemeren en Hilversum voor wat de fusie betekent voor jouw beleidsterrein en de partners in de onderwijssector.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Een maximum uurtarief van € 102,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
2. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met advisering en opleveren van producten op gebied van onderwijs voor een gemeente;
3. Een afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau.
Gunningscriteria (weging)
4. Aantoonbare werkervaring met opstellen van een Lokaal Educatieve Agenda voor een gemeente (40 punten)
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met advisering aan wethouders (20 punten)
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsadvies op gebied van onderwijs (20 punten)
7. Aantoonbare werkervaring met subsidieregelingen op gebied van onderwijs (20 punten)
Competenties
Initiatiefrijk, overzicht kunnen houden, analytisch, gevoel voor verhoudingen en humor, kernachtig schriftelijk en mondeling kunnen formuleren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.
De gemeente Wijdemeren hanteert hybride werken als formele werkvorm. Richtlijn hierbij is een verdeling van 50/50 betreffende thuiswerken en op kantoor werken. Digitaal vergaderen vindt plaats via MS Teams. Als afspraken naar mening van de opdrachtgever het best live/ op kantoor plaats vinden, wordt van inschrijver verwacht dat hij daartoe bereid is en haar/zijn agenda voldoende flexibel is.
Planning
De gesprekken bij de gemeente Wijdemeren zijn gepland op donderdagochtend 23 januari 2025 tussen 09.30 en 12.30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 21 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Voor de zzp'er
De gemeente Wijdemeren vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Wijdemeren komt werken. In de marktuitvraag van Flextender wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.
Het aangeboden uurtarief is van toepassing op de gehele loopduur van de opdracht (inclusief verlengingen).