Projectmanager Gebiedsontwikkeling

Grote Kerkplein 15, 8011 PK Zwolle, Nederland

Sluit over 7 dagen
150 24 tot 36 Overijssel

Begindatum:

1 jun 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

24 tot 36

Publicatiedatum:

21 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Zwolle mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Zwolle. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Opdracht
Het gaat goed met Zwolle. Een bruisende stad in een economisch krachtige regio, waar mensen graag wonen en werken. Daarom voegen we tot 2030 maar liefst 10.000 woningen toe, vooral in binnenstedelijke gebieds- en locatietransformaties. We zoeken daarom een Projectmanager gebiedsontwikkeling.

Leefbare stad
Er spelen op dit moment verschillende interessante projecten/ontwikkelingen die zich in verschillende fases bevinden. Daarbij kijken we welke eventuele (inhoudelijke of geografische) combinaties we kunnen maken. Zonder uitzondering werk je aan ontwikkelingen waar veel thema’s bij elkaar komen. Wensen, behoeften, belangen, ambities en natuurlijk de thema’s van Zwolle, zoals Groen, Mobiliteit, Wonen, Klimaatadaptatie en Energietransitie. Als projectmanager voeg je niet alleen woningen toe, maar lever je ook een bijdrage aan een leefbare stad.

Verbinden en keuzes maken
Als projectmanager gebiedsontwikkeling heb je snel zicht op wat er in een gebied nodig is en ben je gedreven om vooruitgang te boeken en resultaten te zien. Je legt de juiste verbinding tussen in- en externe belanghebbenden én de inhoud. Verbinden en inspireren is belangrijk, maar er moeten ook keuzes worden gemaakt. Je analyseert en beoordeelt informatie, bekijkt verschillende scenario’s, wikt en weegt en komt tot weloverwogen strategische en tactische voorstellen. Daarna hak je knopen door en beargumenteer je besluiten, zodat mensen jouw richting begrijpen en meebewegen.

Projectteams stuur je aan op basis van risico’s, financiën, planning, kwaliteit en afhankelijkheden. Je bent problemen voor, zodat je tijdig kunt bijsturen als dat nodig is. En aangezien (bijna) alle gebiedsontwikkelingen politiekgevoelig zijn, begrijp je dat bestuurlijk en maatschappelijk draagvlak een succesfactor is.

Transformatie Zwartewaterallee
Langs de Zwartewaterallee in Zwolle liggen verschillende locaties waar initiatiefnemers plannen hebben voor herontwikkeling welke met de gebiedsvisie door gemeenteraad in 2021 zijn vastgesteld. Het gaat dan vooral om woningbouw, deels in de vorm van hoogbouw. De locaties worden zelfstandig ontwikkeld. In totaal gaat het om 1300 woningen. Naast de plotontwikkeling moeten er ook plannen worden gemaakt voor de herinrichting van de openbare ruimte.

Werkzaamheden
- Je bent verantwoordelijk voor het management van specifieke deelprojecten en dossiers binnen de Zwartewaterallee;
- Je coördineert de communicatie naar externe partijen toe en overlegt met grondeigenaren en bestuurders;
- Je legt verantwoording af aan de opdrachtgever en de wethouder duurzame ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit;
- Je stemt af met de programmamanager Holtenbroek, waar de transformatie van de Zwartewaterallee onder valt;
- Je bent verantwoordelijk voor het behalen van de planning uit het jaarplan en werken binnen het werkbudget;
- Je bereidt bestuurlijke besluitvorming voor;
- Je zit teamoverleggen voor.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Minimaal een aantoonbaar afgeronde wo bachelor opleiding in de richting van geografie en/of planologie;
3. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het integraal managen (in verschillende fasen) van grootschalige projecten in de gebiedsontwikkeling op het snijvlak van vastgoed, wonen en ruimtelijke ordening;
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gebiedsontwikkelingsopgaven waarbij de gemeente ook grondeigendommen heeft en moet schakelen tussen privaatrechtelijke en publiekrechtelijke rolneming, benoem dit duidelijk in het cv;
5. Aantoonbare werkervaring met omgevingsmanagement ten aanzien van een zeer specifieke doelgroep: winkeliers en vastgoedeigenaren van retail;
6. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met contractmanagement, risicomanagement, projectbeheersing, eigendomssituaties, vastgoed- en grond-exploitatieberekeningen, licht duidelijk toe waar dit is opgedaan;

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het aansturen en begeleiden van stedenbouwkundige bureaus in gebiedsontwikkelingsopgaven, waarbij je optreedt als opdrachtgever, in samenwerking met andere grondeigenaren (15 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met het werken met bouwenveloppes of kavelpaspoorten om op deze manier samen met ontwikkelaars de voorwaarden te bepalen voor plotontwikkeling, licht dit toe in het cv (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met de transformatie en vernieuwing van vastgoed en gebieden en met samenwerkingsvormen met bijbehorende ontwikkelstrategieën, haalbaarheidsonderzoeken, nieuwe vormen van aanbesteding en selectie van partijen (30 punten);
10. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het integraal managen van gebiedsontwikkelingsopgaven binnen een gemeente (25 punten);
11. Aanvullende opleidingen op het gebied van Planeconomie, Leiderschap, de omgevingswet en/of grondexploitatiewet (10 punten).

Competenties

  • Samenwerken, goed in teams kunnen werken;

  • Gevoel van bestuurlijke en politieke verhoudingen;

  • Netwerken;

  • Structuur aanbrengen;

  • Onderhandelingsvaardig;

  • Communicatief vaardig, intern en extern met uiteenlopende doelgroepen;

  • Het kunnen omgaan met uiteenlopende belangen;

  • Beleidsambities kunnen prioriteren;

  • Je begrijpt hoe je moet acteren in een complex speelveld van overheid, maatschappelijke en commerciële partijen en bewoners;

  • Je bent in staat om structuur aan te brengen in een projectorganisatie;

  • Je bent in staat om projecten financieel haalbaar te krijgen door slimme en creatieve oplossingen te bedenken.

Functieschaal
Het uur tarief bedraagt maximaal € 150,-. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag tot en met vrijdag, afhankelijk waar het werk om vraagt.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 6 mei van 14.00 tot17.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 2 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur