Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Digitalisering en Innovatie - Programmamanager Waternet

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 28-36 Noord-Holland

Begindatum:

1 mrt 2025

Einddatum:

28 jun 2026

Uren per week:

28-36

Publicatiedatum:

17 jan 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Opdrachtomschrijving
Waternet is het waterbedrijf dat verantwoordelijk is voor het water van de gemeente Amsterdam en een groot deel van de provincies Utrecht en Noord-Holland.

Waternet maakt afvalwater schoon, zuivert het en levert het aan de 1,3 miljoen mensen die wonen en werken in dit gebied. Naast het leveren van drinkwater houdt Waternet zich bezig met het schoon en op peil houden van het oppervlaktewater in dit afwisselende gebied met veel water, natuur, steden en dorpen.

Vanaf 2025 houdt Waternet op te bestaan en worden de taken ondergebracht bij het Waterschap of de gemeente Amsterdam.

De programmamanager wordt verantwoordelijk voor het integreren van het IT landschap van Waternet in dat van de Gemeente zodat de overgang van de delen van waternet richting gemeente goed verloopt. Dit houdt dat er gewerkt wordt vanuit een enterprice architectuur, de compliance op orde is, koppelvlakken werken, applicaties in beheer genomen zijn en gebruikers weten hoe ze met de software moeten omgaan.

Werkzaamheden

  • Je adviseert de programmadirecteur en stuurgroep (GMT-niveau) proactief over de lopende ontwikkelingen en coördineert de totstandkoming van relevante producten op concernniveau;

  • Je bouwt een netwerk binnen de organisatie, draagt er zorg voor dat relevante kennis bij elkaar komt en dat er voldoende betrokkenheid vanuit business en IV/ICT is;

  • Je zorgt voor programmasturing: het opzetten en bewaken van de doelstellingen van het programma;

  • Je onderhoudt contacten met relevante stakeholders binnen de gemeente en bij de strategisch partner(s) (liaison management);

  • Je rapporteert periodiek over status en voortgang, aan de bestuurlijke stuurgroep;

  • Je managet en en begeleidt onderliggende projecten;

  • Je stuurt op continu verbeteren van het migratieproces in de breedste zin van het woord.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De directie Digitalisering en Innovatie is de ‘voorkant’ van het cluster Digitalisering, Innovatie en Informatie (DII). De directie is verantwoordelijk voor de samenwerking tussen het cluster DII en de rest van de gemeentelijke organisatie. Ze voert de regie over het proces vanaf het creëren van inzicht en overzicht op lijnopgaven met een i-component en de besluitvorming daarover, tot aan de agile leveringsprocessen om aan de opgaven te voldoen.

Daarnaast is de directie verantwoordelijk voor het bestuurlijk en ambtelijk agenderen en het organiseren van benodigde innovatie op de strategische opgaven van de stad en voor kennisontwikkeling op het gebied van technologie en data. De directie Digitalisering en Innovatie bestaat uit ongeveer 400 medewerkers, verdeeld over 6 onderdelen.

Kennis

  • Eis - CV toevoegen
    U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Eis - Opleiding
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal een afgeronde Hbo-opleiding in een relevante richting zoals bijvoorbeeld IT of Management.

  • Eis - Toevoegen motivatie
    Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.

Werkervaring

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als programma- of projectmanager in een complexe IT-omgeving.

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met stakeholdermanagement in een complexe omgeving en bestuurlijke advisering in het overheidsdomein.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het aansturen van externe leveranciers.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft beschikt over kennis van en ervaring met de bestuurlijke context van een grote (G4-)gemeente.
     

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.