Begindatum:
1 apr 2025Einddatum:
31 mrt 2026Uren per week:
20-30Publicatiedatum:
14 mrt 2025Opdrachtomschrijving
In het kader van de Hervormingsagenda is €295 miljoen uit het gemeentefonds vrijgemaakt voor de af- en ombouw van JeugdzorgPlus (2024-2030). Het doel is om vanaf 2030 nul kinderen gesloten te plaatsen. Hiervoor heeft het kabinet reeds in 2020 €33,5 miljoen beschikbaar gesteld voor de (vastgoed)transitie, namelijk de overgang van de huidige accommodaties gesloten jeugdhulp door sluiting of verbouwing naar meer kleinschalige woonvormen voor jeugdigen met een machtiging voor gesloten jeugdhulp.
Om de transitie verder vorm te geven heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) in het najaar van 2024 via de SPUK ‘Regeling specifieke uitkering transformatie gesloten jeugdzorg’ de eerder vrijgegeven middelen beschikbaar gesteld voor de coördinatie van de transitie en in de eerste plaats voor het dekken van de daaruit voortvloeiende incidentele kosten. VWS heeft per landsdeel coördinerende gemeenten aangewezen om de uitvoering van de SPUK-regeling in goede banen te leiden. In Noord-Holland is dit de Gemeente Amsterdam.
In 2024 is een projectleider aangetrokken en is de projectorganisatie en overlegstructuur ten behoeve van de voorbereiding en uitvoering van de voornoemde regeling ingericht. Dit met vertegenwoordigers van gemeenten, aanbieders, GI’s, BORN, BEN/RET en het onderwijs. En waarbij de samenwerking en samenhang met het bovenregionaal expertisenetwerk ‘Thuis voor Noordje’ ook nader vorm is gegeven. Gezamenlijk is gekomen tot het, breed gedragen, bovenregionaal plan “Noordje, op weg naar thuis.” Op basis van dit plan heeft de Gemeente Amsterdam de beschikbare middelen eind 2024 bij VWS aangevraagd. Naar verwachting zullen deze medio maart 2025 definitief worden toegekend. Daarmee komt het project in de volgende fase, de uitvoering. Ofwel de daadwerkelijke transitie. Deze is voorzien in de periode 2025-2030.
Bij de uitvoering van zijn taken wordt de projectleider vanuit de Gemeente Amsterdam ondersteund door project team, bestaande uit een projectsecretaris en een Senior Beleidsadviseur Jeugd. De interne opdrachtgever van het project is de Teammanager Aanvullende jeugdhulp van Directie JZD.
Bestanddelen van de opdracht
Voorbereiden en uitvoeren van SPUK regelingen gericht op de transitie van de residentiële Jeugdzorg in Noord-Holland.
Aangaan en onderhouden van een relevant netwerk op gemeentelijk, regionaal en landelijk niveau.
Aangaan en onderhouden van contacten met bovenregionale partners.
Organiseren van overlegmomenten met diverse partners
Multidisciplinair samenwerken, door het verbinden van diverse partners
Leiderschap tonen in het grote verander project/de opgave
Overzicht en structuur behouden om de juiste doelen in het project te kunnen behalen.
Projectmanagement uitvoeringsfase “Afbouw JeugdzorgPlus en opbouw alternatieven” in de periode 2025-2030.
Op te leveren resultaat
Kortheidshalve wordt verwezen naar het bijgevoegde bovenregionaal plan ‘Noordje, op weg naar Thuis’. De daarin genoemde ambities dienen te worden gerealiseerd in de periode 2025-2030.
Concreet betekent dit dat in 2030 de gesloten Jeugdzorg in Noord-Holland volledig is afgebouwd en alternatieve zorgvormen (preventief, ambulant en open residentieel) zijn gerealiseerd.
Het uiteindelijke doel is het bieden van de best mogelijke zorg voor kwetsbare jongeren, met een focus op duurzame en innovatieve zorgmodellen.
Rechtmatige en doelmatige toekenning van middelen en de verantwoording daarover aan VWS.
Afstemming
Periodiek opdrachtgeversoverleg
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
De afdeling Jeugd is onderdeel van de directie Jeugd & Zorg en Diversiteit (OJZD). Deze directie is onderdeel van het Sociaal Domein van de gemeente Amsterdam. De afdeling adviseert de ambtelijke en bestuurlijke top en onderhoudt in dit kader relaties met externe partners. Je werkt intern nauw samen met collega’s van de afdeling Contractmanagement en ook met tal van externe partners.
De afdeling Jeugd draagt namelijk bij aan de introductie van Opgavegericht werken. Dat betekent dat de beoogde maatschappelijke resultaten steeds meer leidend worden in hoe we onszelf organiseren en de samenwerking die we vinden over de afdelingen heen. We werken midden in het centrum van Amsterdam, in de Stopera. Vanuit die basis werken we ook op andere locaties, daar waar nodig.
Eis - Draaideurconstructie
Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?
Let op antwoordmogelijkheden:
Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
Vragen over aangeboden kandidaat
Amsterdam heeft beheersmaatregelen genomen om te voldoen aan de wet DBA. Er geldt een tussenpauze van 6 maanden (na maximale inzet van 24 maanden) voor elke zzp-er tussen een volgende opdracht (alle inhuurduur opeenvolgend bij elkaar opgeteld binnen de Gemeente Amsterdam ongeacht welke opdracht of directie).
Let op antwoordmogelijkheden:
Nee, ik bied geen zzp'er aan.
Nee. De zzp'er heeft de afgelopen 6 maanden geen opdracht voor de gemeente Amsterdam uitgevoerd.
Ja. De zzp'er heeft korter dan 6 maanden geleden wel aan een of meerdere opdracht(en ) voor de gemeente Amsterdam gewerkt met een totale duur van 24 maanden . (KO)
Kennis
Eis - CV toevoegen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.
Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
Eis - Werk- en denkniveau
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een wo werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
Eis - Toevoegen motivatie
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
Ervaring
De aangeboden kandidaat heeft ruimschoots ervaring als projectleider van de voorbereiding en uitvoering van SPUK regelingen gericht op de transitie van de residentiële Jeugdzorg in Noord-Holland.
De aangeboden kandidaat beschikt over een aantoonbaar, breed en relevant netwerk op gemeentelijk, regionaal en landelijk niveau.
De aangeboden kandidaat heeft inzicht en ervaring in het bovenregionaal expertisenetwerk ‘Thuis voor Noordje’.
De aangeboden kandidaat heeft Toont (situationeel) leiderschap, zet door, behoud overzicht en structuur en heeft daarbij een transparante werkwijze.
De aangeboden kandidaat heeft begrip van de complexe (verander)opgave, kent de inhoud maar ook de praktijk van zowel gemeenten als zorgaanbieders. Werkt multidisciplinair.
De aangeboden kandidaat kan zich verplaatsen in de perspectieven van stakeholders waaronder ook ouders en jongeren, verenigd belangen en verbindt. Boekt in gezamenlijkheid concrete, duurzame resultaten.
De aangeboden kandidaat is zichtbaar, is ambassadeur en een gelijkwaardige gesprekspartner.
De aangeboden kandidaat is mensgericht, authentiek, (politiek-) sensitief en adaptief.