Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland
Begindatum:
1 mei 2025Einddatum:
1 mei 2026Uren per week:
16Publicatiedatum:
7 feb 2025Werken als Programmasecretaris bij de gemeente Haarlemmermeer betekent …
Meedenken en ondersteunen in bestuurlijke processen en daarmee bijdragen aan projecten met lokale impact die er écht toe doen.
Werken aan onder andere de ontwikkelopgave Schaalsprong Wonen.
Een dynamische werkomgeving, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheden, met leuke en gedreven collega’s die werken aan een specifiek doel.
Het verbinden van partijen en samenbrengen van alles wat nodig is rondom ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming van toonaangevende projecten;
De versnelling van processen realiseren en daarmee bijdragen aan gebiedsontwikkelingsprojecten met lokale impact.
Werken binnen projectteams met grote ambities op actuele thema’s.
Binnen de Gemeente Haarlemmermeer is het ontwikkelen en realiseren van woningen en arbeidsplaatsen één van de prioriteiten in het ruimtelijke domein. We zijn dan ook dringend op zoek naar een (senior) Programmasecretaris, die zijn of haar tanden wil zetten in projecten, waaronder dit grote programma met uiteenlopende thema’s.
Meer informatie over de ontwikkelingen in de Schaalsprong Wonen vind je via Google met zoekterm Schaalsprong Wonen Haarlemmermeer.
Waar ga je werken
Je komt te werken bij cluster Projecten, er zijn circa 60 collega’s werkzaam. Cluster Projecten zorgt ervoor dat de gemeente Haarlemmermeer opgaven in het fysiek domein op een professionele project- en programmamatige wijze aanpakt. In de dagelijkse praktijk werk je vooral met collega’s van de projecten en het programma Schaalsprong Wonen, die bij verschillende clusters binnen de gemeente werken. Het is een enthousiast en hecht team waar je deel van uit gaat maken.
Jouw rol als Programmasecretaris
We zijn op zoek naar een Programmasecretaris voor projecten en het programma Schaalsprong Wonen. Je ontzorgt de senior Programmamanager bij het totale proces van ambtelijke en bestuurlijke afstemming en prioritering. Alle notities, (voortgangs-)rapportages en besluitvormingsnota’s gaan via de programmasecretaris naar de betrokkenen, zoals de ambtelijk- en bestuurlijk opdrachtgever, het college van Burgemeester en Wethouders en de gemeenteraad. Je bent een uitstekend schrijver, en je bewaakt en coördineert de procedure van het besluitvormingsproces. Daarnaast ben je de sparringpartner van de senior Programmamanager en denkt bijvoorbeeld mee over het lobbytraject naar de regio en het Rijk, de financiële opgave en de in- en externe communicatie. Het verbinden met zowel interne als externe partijen is je tweede natuur. Je hebt een feilloos gevoel voor ambtelijke en bestuurlijke verhoudingen en legt makkelijk contacten. Ook is het mogelijk dat je betrokken wordt bij de besluitvorming ten aanzien van diverse deelprojecten binnen het programma.
Je signaleert knelpunten en coördineert de oplossing ervan. Je stuurt actief op de organisatie van bestaande en nieuwe overleggen. Je belegt deze, bereidt ze voor, stelt acties op en bewaakt de voortgang hiervan. Je schrijft of redigeert de voorstellen en annotaties die namens de senior Programmamanager worden verzonden. Je bent aanspreekpunt voor de secretariële ondersteuning met betrekking tot het programma. Je vervult een verbindende rol voor het programma of project binnen én buiten de gemeente en staat veel in contact met alle betrokkenen. Kortom, je bent een zeer proactieve spin in het web, kunt hoofd- en bijzaken onderscheiden en bent opgewassen tegen de hectiek die deze taken met zich meebrengen.
De focus van je werkzaamheden ligt op:
Het actualiseren van de huidige Investeringsstrategie. Hierbij ligt de nadruk op faseren en temporiseren;
Het opstellen van een communicatieplan: ter bevordering van de communicatie over het programma binnen de gemeente en extern naar bewoners toe (zoals het opzetten van een informatiecentrum);
Het opstellen van een positioneringsdocument: om te borgen dat de gemeente richting (uitvoerings-) partners eenzelfde verhaal vertelt en zichzelf op de kaart zet;
Het uitwerken van een lobbystrategie, waarbij kansen inzichtelijk worden gemaakt en er adequaat kan worden gereageerd op o.a. subsidiemogelijkheden;
Het uitwerken van de administratieve organisatie van het programma (interne bedrijfsvorming), waaronder de koppeling met de Planning & Control (P&C)-cyclus en het voldoende betrekken van de gemeenteraad;
Nagaan in hoeverre interne procedures efficiënter kunnen worden ingericht om woningbouw te kunnen versnellen.
Kandidaatomschrijving
Dit zoeken we in jou
Je bent een stevige sparringpartner voor onze programma- en projectmanagers en bijt je graag vast in een stevige uitdaging. Gebiedsontwikkeling heeft je interesse. Daarnaast bent je je bewust van de politiek gevoelige omgeving waarin wij werken, hebt hier affiniteit mee en weet hierop te anticiperen. Je hebt ervaring met en kennis van bestuurlijke verhoudingen, weet mensen bij elkaar te brengen en schakelt makkelijk op uiteenlopende niveaus.
Je bent in staat mee te denken en krijgt energie van samenwerken. Je bent sterk in het plannen, voorbereiden en uitvoeren van een project en kan hierin goed met deadlines omgaan. Daarnaast ben je resultaatgericht, doortastend, pro-actief en flexibel. Tenslotte houd je van complexiteit en ben je een kei in het op hoog niveau meedenken en ondersteunen.
Verder heb je:
Een WO opleiding afgerond, bij voorkeur in de richting van Bestuurskunde of Communicatie;
Minimaal 2 jaar ervaring als Programmasecretaris in het openbaar bestuur;
Ruime ervaring in het schrijven van bestuurlijke stukken;
Kennis van en ervaring met bestuurlijke besluitvormingsprocessen;
Uitstekende mondelinge en schriftelijke communicatieve vaardigheden;
Het vermogen om complexe onderwerpen te structuren, te analyseren en beheersbaar te maken.
Aanvullende informatie
maximaal 1 aanbieding per leverancier;
de kandidaat is beschikbaar op de gewenste startdatum of eerder;
er geldt een wederzijdse opzegtermijn van vier weken en een proefperiode van vier weken;
facturering met betrekking tot inhuurkrachten aan de gemeente Haarlemmermeer dient digitaal en per kalendermaand te geschieden;
het uurtarief is inclusief reis- en verblijfkosten (woon-/werkverkeer) en exclusief btw;
de uitvraag betreft een all-in uurtarief;
eventuele indexering vindt plaats na minimaal 1 jaar inhuurovereenkomst conform CBS, CAO lonen per uur particuliere bedrijven. Het indexeringspercentage wordt cumulatief gemaximeerd over de gehele looptijd (incl. verlengingen) tot 10%. Als voorbeeld: stel dat eerste indexering is volgens CBS 5,8%, dan kan het daaropvolgende jaar nog maar met maximaal 4,2% geïndexeerd worden - ook al is het volgens CBS 5,0%. In het jaar daarna wordt er niet meer geïndexeerd omdat het maximum van 10% is bereikt;
van toepassing zijn de algemene inkoopvoorwaarden Gemeente Haarlemmermeer 2025;
Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP:
Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren.
Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst.
Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer).
Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben.
Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente in verband met deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening.