Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 nov 2025Uren per week:
24-28Publicatiedatum:
26 apr 2025Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Context
Context waarin je werkt In juli 2023 is het concept van het Utrechts Programma Landelijk Gebied (UPLG) ingediend bij het Rijk samen met zes concept-maatregelpakketten. De pakketten bevatten maatregelen die voldoende kansrijk zijn om op korte termijn uit te voeren en die bijdragen aan de UPLG-opgaven op het gebied van water & bodem, natuur, stikstof, klimaat en landbouw. Ook is een aanvraag ingediend voor Programma Natuur fase 2.
Inmiddels heeft het Rijk middelen toegekend voor de komende 4 jaar. De provincie Utrecht heeft ca € 280 miljoen aan extra rijksmiddelen ontvangen om de opgaven en doelen voor water, natuur, klimaat en landbouw in ons Utrechts landelijk gebied te realiseren. We gaan de uitvoering integraal oppakken samen met gebiedspartners.
Resultaatopdracht
De Provincie Utrecht richt zich in het landelijk gebied op verschillende beleidsopgaven. Voor het realiseren van deze opgave is grond noodzakelijk. Een grondstrategieplan geeft hierbij inzicht op welke wijze de grond ingezet wordt om het plan te verwezenlijken. Maar het geeft ook inzicht in de rol die je als provincie neemt in de uitvoering van het plan. Het geeft een helder afwegingskader om te bepalen wat er gerealiseerd moet worden. Daarnaast wordt in het grondstrategieplan beschreven welke grondinstrumenten ingezet kunnen worden binnen dat gebied. Voor het landelijk gebied van de provincie Utrecht zijn wij op zoek naar een projectleider die grondstrategieplannen met name voor de veenweiden en overgangszones gaat realiseren. Je hebt de rol projectleider en penvoerder die samen met een team van medewerkers vanuit de beleidsteams en de uitvoeringsteams het opstellen van de grondstrategieplannen uitvoert.
Hierin werk je nauw samen met de gebiedsregiseurs vanuit de verschillende UPG deelgebieden om te komen tot een kwalitatief grondstrategieplan. Per gebied lever je een grondstrategieplan op. Hiervoor zal een planning worden opgesteld en de verwachtte doorlooptijd per plan wordt ingeschat op ca 2 maanden. De plannen worden zoveel mogelijk paralel opgesteld.
Het eindresultaat is een grondstrategieplan wat voorgelegd wordt ter bestuurlijke besluitvorming.
Naast het realiseren van de grondstrategieplannen ben je vraagbaak en geef je ook (strategisch) advies aan de trekkers van de maatregelenpakketten die gericht zijn op de uitvoering van de UPLG opgaven. Jij bent hun eerste adviseur op het gebied van grondzaken.
Toevoeging
Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT)middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.
Vereisten / knock-outcriteria
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als adviseur grondzaken binnen een provincie, de rijksoverheid of een grote gemeente (100.000+ inwoners);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als strategisch beleidsadviseur grondzaken.
Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
Aantoonbare afgeronde hbo bachelor op het gebied van grondzaken, landinrichting of bedrijfskunde (35 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als strategisch beleidsadviseur grondzaken (35 punten);
Een aantoonbaar lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Rentmeesters (NVR). Benoem dit duidelijk in het CV (30 punten).
Competenties
Je bent onafhankelijk en deskundig;
Empathisch vermogen;
Omgevingsbewust;
Overtuigingskracht;
Snel en accuraat kunnen handelen.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 12 mei 2025, van 12:00 uur tot 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 mei 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de provincie Utrecht mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de provincie Utrecht. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De provincie merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).