Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
1 jun 2025Einddatum:
30 mei 2026Uren per week:
32Publicatiedatum:
26 apr 2025Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
Verbeteren van de dienstverlening;
Een efficiënte en wendbare organisatie;
Anticiperen op de toekomst.
Over Programma Grip op informatie
Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers.
Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.
Het programma Grip op informatie richt zich op 3 thema's:
Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid - Archiefwet
Actief openbaar maken - Wet open overheid
Overheidsinformatie beschikbaar als open data - Wet hergebruik overheidsinformatie
Omschrijving van de opdracht
De coördinator is verantwoordelijk voor:
Dagelijkse coördinatie van uitvoering van Programma Grip op Informatie
Opleveren van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
Actief sturen op uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen)
Actief samenwerken met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI.
Coördinatie/organisatie van weken van Grip op informatie
Actief samen werken om ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ duurzaam binnen de VNG te borgen.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De coördinator Grip op informatie is verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het programma Grip op informatie. Het betreft een complex en multidisciplinair programma, met diverse expertises en betrokkenheid van onder andere kenniscentra Markt en overheid en Architectuur. Het programma heeft een strategisch/tactisch karakter. De coördinator verwerft (in- en extern) draagvlak voor het programma, de resultaten en consequenties. Daarnaast ontwikkelt en onderhoudt de coördinator een netwerk en zet dit netwerk in op strategisch dan wel tactisch niveau.
Concreet doet de coördinator het volgende:
Stuurt het meerjarige programma Grip op informatie aan, gericht op de thema’s Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid, Actief openbaar maken en Overheidsinformatie beschikbaar als open data
Stuurt strategisch en tactisch op de te behalen doelen
Verwerft draagvlak voor de resultaten en consequenties van dit programma bij alle stakeholders (extern en intern)
Ontwikkelt een netwerk en zet dit in op strategisch dan wel tactisch niveau
Resultaat van de opdracht
Uitgevoerd Programma Grip op Informatie
Opgeleverd van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
Uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen) heeft aantoonbaar plaatsgevonden
Samenwerking met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI heeft geleid tot draagvlak bij deze partijen voor het programma.
De weken van Grip op informatie hebben plaatsgevonden
De thema’s ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ zijn duurzaam binnen de VNG organisatie geborgd.
Eisen
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) minimaal beschikt over:
Academisch werk- en denkniveau, in de richting van informatiekunde/informatiemanagement;
Tenminste 10 jaar werkervaring op WO niveau;
Minimaal 5 jaar ervaring op managementniveau in de publieke sector;
Minimaal 5 jaar ervaring als verander-/programmamanager;
Aantoonbare kennis van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie;
Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:
Brede of gespecialiseerde kennis op het kennisgebied van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie. • Inzicht in strategisch beleid en in organisatorische, procesmatige en vakinhoudelijke samenhangen in de bredere context van de gemeentelijke informatievoorziening.
Vaardig in het voorbereiden van, ontwikkelen en managen van projecten en/of programma’s.
Vaardig in het aansturen van projecten en/of programma’s.
Vaardig in het uitdragen en verdedigen van projecten en/of programma’s, project- en/of programmaresultaten, project- en/of programmadoelstellingen en consequenties.
De volgende algemene vaardigheden worden gevraagd:
Aansturen groep
Bestuur sensitiviteit
Creativiteit
Motiveren
Netwerken
Omgevingsbewustzijn
Plannen en organiseren
Resultaatgerichtheid
Gunningscriteria
De score op de wensen telt in de ranking voor 80% mee. De score op uurtarief telt voor 20% mee. Ga in op onderstaande punten in CV en motivatiebrief.
Kennis van de gemeentelijke informatiehuishouding (30%);
Geen affiniteit met gemeentelijke informatievoorziening = 0 punten Is op de hoogte van de ontwikkelingen = 20 punten.
Is actief betrokken geweest bij projecten/programma’s gericht gemeentelijke informatievoorziening = 50 punten.
Is aantoonbaar betrokken geweest bij de inhoud van projecten/programma's gericht op de gemeentelijke informatievoorziening = 70 punten
Uitgebreid betrokken geweest bij de inhoud van de projecten/programma’s gericht op de gemeentelijke informatievoorziening = 100 punten
Aantoonbaar gemeentelijk netwerk en relevante branche verenigingen op topambtelijk niveau (30%);
Het netwerk is niet zichtbaar of moeilijk te traceren = 0 punten
Basisnetwerk: Er zijn warme contacten bij 1 G4-gemeente, 2 G40 gemeenten en 10 middelgrote of kleine gemeenten = 20 punten
Gevorderd netwerk: Er zijn warme contacten bij 2 tot 4 G4 gemeentes, 4 tot 6 G40 gemeenten en 10 tot 15 middelgrote of kleine gemeenten = 50 punten
Uitgebreid netwerk: Er zijn warme contacten bij 4 of meer bij G4- gemeenten, meer dan 6 bij G40 gemeenten en meer dan 15 middelgrote of kleine gemeenten = 100 punten
Ervaring met werken in een politiek/bestuurlijke omgeving in de publieke sector (20%);
Geen ervaring = 0 punten
1 tot 3 jaar ervaring = 20 punten
3 tot 5 jaar ervaring = 40 punten
5 tot 7 jaar ervaring = 60 punten
7 tot 9 jaar ervaring = 80 punten
9 jaar ervaring of meer = 100 punten
Ervaring met samenwerking met (ICT) leveranciers; Ervaring moet blijken uit het CV, aangevuld met referentieprojecten of opdrachtbeschrijvingen (20%);
Geen ervaring = 0 punten
1 tot 2 jaar ervaring = 20 punten
2 tot 3 jaar ervaring = 40 punten
3 tot 4 jaar ervaring = 60 punten
4 tot 5 jaar ervaring = 80 punten
5 jaar of meer ervaring = 100 punten
Aanvullende informatie
Plaats tewerkstelling: Den Haag/Hybride
We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop
Let op!: De gunning van de opdracht mag niet leiden tot een totstandkoming van een dienstbetrekking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. In dat verband dienen ZZPinschrijvers de volledig ingevulde en ondertekende ZZP-verklaring bij hun inschrijving te overleggen. Het niet indienen van het ingevulde en ondertekende formulier leidt tot uitsluiting. Indien uit de aangeleverde gegevens volgt dat gunning van de opdracht aan inschrijver leidt tot (een (verhoging van het) risico op) schijnzelfstandigheid, dan kan dit reden zijn voor uitsluiting op basis van een wettelijke verplichting